RTV Teorija i praksa
vrste.” Znači, tek u objekatskoj pozadini onoga što je več prošlo konstituiše se radio-dramsko saznanje. Sadašnji trenutak je tek samo otvorenost iz koje se, iz trenutka u trenutak, stupa u uzlazeče saznanje. Jer, ~ono najbliže potpuno je još tamno.” Svetlina upravo slušanog trenutka radio-drame omogučava slušaocu da ima ~tek intuitivne akte prosvetljenja”. Saznanje dolazi kasnije. Na pitanje: gde počinje saznanje koje konstituiše konkretizacija radio-dramskog umetničkog dela?, gde počinje njegovo objektiviranje?, možemo da odgovorimo samo: s one strane Sada, s one strane upravo slušanog trenutka, u području još - ne sada, već u terajučem kome je cilj dovršenje svih faza radio-dramskog umetničkog dela. Metafizičko prosvetljenje slušaoca, pak, „gradi se tek tokom estetskog doživljaja, prilikom aktualizovanja sve novih i novih faza umetničkog dela” (Ingarden). Štaviše, dovršenje metafizičkog prosvetljenja slušaoca „uslovljeno je time da se ono oslanja na sve faze književnog umetničkog dela, (u ovom slučaju radio-dramskog) koje tek jedna za drugom izlaze na videlo” (R. Ingarden). Saznanje koje radio-dramsko umetničko delo konstituiše ne može biti sadržano u jedinstvenoj sadašnjosti, več je plod sinteze svih pokazivanja Sada, „svih predmetnosti koje se konstituišu u procesu” konkretizacije radio-dramskog umetničkog dela. „Blenda sadašnjeg tremkka”, prema tome, samo je poetska koncepcija koja sazdaje neposredne akte iskustva ali se saznanje konstituiše tek u sintezi, u estetičkom doživljaju svih faza radio-dramskog umetničkog dela. Ovakvo razumevanje radio-dramskog saznanja potvrđuje se i u razumevanju saznajnog akta slušaoca radio-dramskog
40