RTV Teorija i praksa

R. Krečetova

TREĆA SILA *

U naše dinamično doba, čovek ispoljava zadivljujuču psihološku prilagodljivost Mi se brzo i nekako nehotice privikavamo na nove, često i najneverovatnije naučne ideje, čvrsto se aklimatizujemo u njihovo mženjersko ovapioćenje, ali, uživljavajući se u promene koje slede jedna za drugom, koje se odnose i na svakodnevicu i na-sferu naše profesionalne delatnosti, mi ne uspevamo uvek da ih osmislimo do lcraja, a to znači - ne izvlačimo sve lekcije koje su sadržane u njima. To se u punoj meri može primeniti na odnose teatra i televizije, odnose višeplanske, koji se stalno menjaju, koji se nalaze u stalnom kretanju. Teatar se navikao na postojanje televizije, čak i pre nego što je uspeo u potpunosti da shvati šta mu je ona u stvan donela i kakve su promene unutar same teatarske situacije, nastale i kakve će nastajati u vezi sa pojavom televizije. {Razume se, ne radi se o promenama potpuno otvorenim, kao što je na primer, beskonačno proširivanje gledališta, naglo povećanje obima rada za pozorišne glumce itd., već o promenama koje se ne nalaze na površini, ali koje su i pored svega izuzetno važne.) Televizija je ulazila u naš život takvom fantastičnom brzmom da teorija često nije uspevala da sustigne pralcsu. Dok su teoretičari (u prvo vreme je mesto Aristotela pn novoj umetnosti bilo i privlačno i slobodno) rasporedili mesta na Parnasu, objašnjavajući da je televizija umetnost uzeta sama za sebe, ili samo čisto tehnički posrednik, ogromna armija praktičara, ponekad potvrđujući nagađanja teorehčara, a ponekad ih opet opovrgavajući - televizija je „radila svoj posao”. Tako se to dešavalo u mnogim televizijskim sferama pa i u sferi u kojoj je televizija došla u dodir sa teatrom. Jer, ako su odnosi televizije i filma u prvo vreme bili relativno jasni - prikazivanje filma na TV ekranu je zahtevalo rešavanje problema čisto finansijskih (kako film ne bi gubio novac od pnkaz'vanja) - obračanje televizijskim predstavama. je od prvih koraka postavilo masu drugih, mnogo složemjih

* Iz dela: Akter na teLevidenii, „Iskusstvo”, Moskva, 1967.

5

TELEVIZIJA