RTV Teorija i praksa
Ali, šta da radimo mi, proleteri, koji živimo od rada sa sredstvima radio-difuzije, televizije posebno? Kako mi da shvatimo taj „sastav” i žestoko upozorenje koje daje u svome naslovu? I kakve pouke da izvučemo iz tog „sastava”? To sve i nije važno. Proleteri su oduvek imali svoju sopstvenu avangardu i svoje sopstvene strateške iluzije. Zato, vratimo se medijskim analfabetama i lekcijama koje, očito, još nisu savladali. Kao prvo, da postavimo prostu zamisao da je tehnologija mrtva. Übijena je pre nekih petnaestak godina, kada je čovek sleteo na mesec. Daleko od optimalnog tehnološkog čina, spuštanje čoveka na mesec samo je, na veoma elegantnom nivou, dokazalo činjenicu da tehnologija (nazovimo je več u prvoj lekciji tehnološki hardver) može izvršiti svaku zamisao čoveka samo onda kada ima adekvatan program (nazovimo ga, odmah, u prvoj lekciji tehnološki - softver). Zamislimo činjenicu da u celom poduhvatu čovekovog osvajanja meseca nije ni bilo nekog epohalnog proboja u oblasti hardvera. Kinezi su, рге više stotina godina, eksperimentisali sa raketama, a upotreba kompjutera, u vreme osvajanja meseca, u razvijenim zemljama, u primenjenoj nauci, nije bila ništa neobičnija od upotrebe automobila. Supersoftver, upravljajuču super složenim hardverom, čoveka je odveo na mesec. I zato, danas, shvatamo da je samo pitanje vremena kada če se ostvariti pojave koje smo već fiksirali kao softver. Dakie, kako kaže Makluan, čovek poznat po tome što ga sasvim proizvoljno tumače medijske analfabete, glavni problem savremenog donosioca odluke nije više u iznalaženju odgovora na pitanja već u iznalaženju pitanja. Zato odmah, na samom početku ove lekcije treba shvatiti da kada se znaju pitanja, odgovori na njih više i nisu tako teški. Za radni primer naše zamisli o smrti tehnologije uzmimo prelaz koji u savremenom životu možemo primetiti. To je prelaz sa kulture zasnovane na robnoj proizvodnji na kulturu zasnovanu na proizvodnji procesa, Taj prelaz se najjasnije pokazuje u razlici koju možemo uočiti između iznajmijivanja i kupovine automobila. Iznajmljivanjem automobila, naime, plača se upotreba automobila, plaća se proces, a kupovinom automobiia plaća se vrednost
221