RTV Teorija i praksa
istorijsko-kulturni kodeks koji se ne prepoznaje uvek tako lako. Ројаш „umetnosti” se, na raznim stepenima legitimiteta, sa više strana preispituje, često veoma radikalno. Nasuprot uzvišenoj izolaciji umetnosti, uočava se potreba da se ono što je „umetničko” smesti i kompleks današnje kulture po svojim političkim i društveno-ekonomskim aspektima, kao trenutak „globalne civilizacije”, te se ne gleda samo i ne u toj meri „umetničko delo” ili „spomenik”, već više ili takođe i njihov kulturni, posebno urbanistički kontekst. Poznato nam je do kakvog je pustošenja doveo jednostrani kult spomenika, i upravo protiv takvih zastranjenja bori se pokret - savremeniji i kulturniji - za zaštitu umetničke baštine. No, napokon, čak i kod današnjeg gledanja na umetnost, „umetnička dela” i „spomenici" se nalaze - uprkos nedavnih suprotnih težnji, čije se trajanje ne može predvideti - u krizi, i pred nama je neka vrsta „razlivene estetike” koja prodire u sam život više nego što se otelovljuje u izolovane predmete. U kom smislu možemo onda reći da je naziv pomirljive prirode? Ukoliko ga shvatimo na jedan svesno širi i elastičniji način, i ako ga podvedemo pod | izraz tipa; „Komunikacija i zainteresovanost za komunikaciju, u cilju povećanja analogne zainteresovanosti od strane što većeg broja potencijalnih primalaca televizijskih emisija u pogledu opštih problema kulture danas, u najširem smislu, postavljenih obavezno u istorijsku ravan, sa posebnom pažnjom usmerenom na izvesne materijalno determinisane proizvode, bilo da oni jesu ili nisu konvencionalna umetnička dela: slike, freske, skulpture, dekoracije, vredni predmeti za upotrebu, zgrade, urbani konteksti itd.” Prevod je suviše dug, krivudav, a nije ni sasvim precizan ni iscrpan. No, njegova je zasluga, bar mi se tako čini, u tome što otklanja nedoumice koje se mogu javiti kad su nazivi kraći i očigledniji, i baš zato što su očigledni, istovremeno su i dvosmisleni, pa idu na ruku tradicionalnim restriktivnim određenjima koja danas nisu odgovarajuća Ovde bi - u skladu sa danas otvorenijim i rasprostranjenijim shvatanjima, čak i na institucionalnom nivou - trebalo da nestane sumnja da je pojam o „popularizaciji itd itd " implicitno
158