RTV Teorija i praksa

Kapanje jedinog klavirskog tona smenjuje se sa zvukom übacivanja metka u ..burence" kolta, sa neuobičajeno logičnom spregom metafizike i fizike tona i zvuka (tako retko prisutnom u modemom muzičkom izrazu). Muzika pršti ili ćuti u svakom kadru. Konji i Ijudi obliveni su muzikom kolikoiznojem. To jesavremena opera-onoliko moderno zabavna koliko je Seviljski berberin to mogao biti u svoje vreme - štaviše toliko savremena da je niko i ne doživljava kao ..operu". U okvirima zadatka koji su autori sebi postavili radi se o skoro savršenoj razmeri (aktuelnog) mita i (aktuelne) muzike: čitava priča (mit) ~roji" se oko troglavog muzičkog jezgra. Tri lajt-motiva čine to jezgro; Sat (smisao, motivacija), zvižduk (dobro, pravedno) i drama (zlo). Oni se mešaju i prepliću po razmerama koje uslovijavaju okolnosti priče. Posebno sat, pošto implicira (metafizičkij smisao ah i (psihološke) motive, sav onaj nužni „pred i nadistorijski" metafizis zbivanjima. kroz razvojnost pričerazvija sei muzički- komplikuje se, kroz filmsku sliku ishodi u raznovrsnim situacijama (dramskim) uvek drukčijom muzičkom ~istošću“ (npr. izvrsna orguljska eipozoda, u srušenoj crkvi, itd.). Radi se o korisnom „oglednom dobru" za tvorce TV opera. Moj svet muzike, proizvodn/a TV Sarajevo, 24.08.1984. llprogram program TV Beograd, 20.00 TV emisijai o kompozitoru Vladi Miloševiću počinje dobro; kamera se prikrada kroz granje i lišće, ~zvera“ na proplancima dok simfonijskn nuzika dramski akcentuje svaki korak uz spomenik Kozarčanima (kompozicija je Krajiška rapsodija ovog autora i Kozarom je inspirisana). Dakle, kamera ~korača“, nosi naš pogled, istraživački otknva krajolik koji dobijanovu dimenziju kroz kruženje opasnošću, dramom, tragikom - muzike. Ali, napraviti polusatnu dokumentarnu (informativnu) ermsiju o ..životu i radu jednog kompozitora" predstavlja skoro neverovatan intelektualni i kreativni napor: pripovedanje kompozitora o životu i delu sjedne, i vizuelizacijanekolicine njegovih dela kojatreba da nam predoce njcgov trud i domet s druge strane, i tako opravdaju potrebu čitave jedm takve emisije - jer „širokom auditoriju" ne moraju, a objektivno uglavnom nisu i ne mogu biti poznavo njegove kompozicije, a još su manje to mišljenja kritičara ili istoričara muzike o vrednosti tih radova a potrebno je ovu, naravno, dvodelnu, dvofragmentnu TV ~pesmu“ nakako ~prooformiti“.

101