RTV Teorija i praksa

Radoslav Lazić

REŽIJA TELEVIZIJSKOG FILMA

- Razgovor sa Želimirom Žilnlkom Režirali ste igrane, dokumentarne filmove i pozorišne komade. Poslednjih godina radite isključtvo na teieviziji. Kakva su Vaša iskustva u režiji televizijskog filma? Televizija suštinski menja odnos proizvođača i konzumenta kulture. Postoji izravnost televizije i demokratičnost- gledanje ekrana u istom momentu, na svim mestima, pod istim tehničkim uslovima. Program se prima tako da je magla oko umetnosti razvejana - prima se opušteno. Vekovna tradicija propagande, statusne diferencijacije, ukus elitnog - okp predstava, muzike, cirKusa - isključeni su. Gledaoci su jednaki- u svojoj kuhinji, na kauču, među decoip, neki peru noge u lavoru i slušaju stihove Šekspira i gledaju Bet Dejvis, pa pritisnu dugme,i a svira Ojstrah i diriguje Karajan i ulaze u riznice Vatikana. Taj proces ~plebizacije“ nijebezbolan-izjednostavnog razlogaštoje najveći deo kulturnjačke proizvodnje dizajniran za drugačiji tip kontakta sa publikom, ali mi sada govorimo o novom odnosu koji je uspostavljen, a šta su njegove dobre i loše strane, na volju je svakom da lupa glavu. Kakva su Vaša iskustva filmskog reditelja u prilagođavanju TV mediju? Evo par mojih iskustava koja su me dovela do toga da su mi ova spoljna obeležja televizijskog medija bitna kao faza u praksi: na čitavu generaciju kojoj pripadam, formiranu sredinom šezdesetih godina, uticale su ideje o ~demistifikaciji“ umetnosti. U filmu to je vreme rastočavanja praviia klasiČnog bioskopskog i umetničkog

109