RTV Teorija i praksa

filma. Na primer, pojava Godaraili Vorhola, ili švedskog filma Ja sam radoznala - žuto, direktno nas je provocirala da pokušamo sa razdrobijenom dramaturgijom: Rani radovi, ili intervencijom u sam čin snimanja - dokumentarac ~cmi film“. U godinama kritike kritičkog filma 1970 1973 naglo se komplikovao lavirint koji jedan film dovodi pred publiku i kritiku. U vreme kada nekoliko godina nisam radio, intenzivno se po štampi ~borilo“ protiv filmskih negativnosti (pa i mojih), ali gore od toga bilo je što najveći broj Ijudi. prateći tu borbu po novinama i u komentarima na televiziji, dakle najveći deo publike uopšte nije imao prilike da prosudi o čemu je reč. Malo ko jc ta „kontroverzna umetnička dela“ uopšte i video. Uostalom, ako i đanas pogledamo tehnologiju proizvodnje „slučajeva" isplivava jedan apsurd koji tvrdoglavo opstaje. Štampa se, recimo, zbirka pesama u hiljadu primeraka, desetak komada se rasturi. tužilac oceni da je zakon povređen i sud zbirku zabrani.a tiraž uništi. Onda neki navodni čistunci uzimajupojedine stihove. biranepo provokativnosti, citiraju ih u dnevnoj štampi u stotine hiljada primeraka i tako se ~bore“ protiv njih. E sad, zašto? Da bi razgnevili narod i angažovali ga na prevaspitavanju pesnika ili ih možda stihovi uzbuđuju i sa njima se slažu, to treba đa kažu psihijatri... Sam sam nekoliko puta doživeo da stvar koju radim ne može da dopre do javnosti (primer filma Sloboda ili strip ili dokumentarnog Žene dolaze), ali da se i pored nepostojanja filma citiraju delovi dijaloga i objašnjavaju scene i takvom metodologijom vodi idejna borba. Nije bitno to što je „nekorektno i štetno“ po autora, ili što ovakve ~diskvalifikacije“ plaše kolege, bitno je da takva metodologija devalvira i gazi uspostavljene socijalističke principe javnog sučeljavanja argumenata. Konačno, samo telo jugoslovenskog filma, po meni je polumrtvo. Neki udovi naduveni, drugi amputirani, mozak u grogi stanju, što od udaraca, što od intoksikacije. Domaći film je okupio i za sobom vuče falange netalentovanih duduka, koji su uspeli da osnovni sukob bahatih nezanalica protiv onih koji za film imaju klikere - u društvu predstave kao sukob „desnih i levih“. I dok vi možete da pročitate vesti kada američko tržište vrati tekstil. cipele ili meso zbog neispravnosti robe, niko nikada nije javno podneo račun koliko nas je naših „kandidata za oskar“, potrošivši desetine hiljada dolara, izbrukalo pred dobronamernim Ijudima. Nedostatak profesionalnih i moralnih standarda onemogućuje razvoj domaćeg filma. To nije „uzlazna liniia“, nego tumaranje tamo-amo.

110