RTV Teorija i praksa

sirnboličnosti prizora, operišemo fiksacijom koju prizor i ličnost „detaljno razlažu“. Dramski sukob fli obrt u priči ne moraju da budu direktno i fizički naglašeni- јег se lica ispoljavaju u mnogim suptilnim detaljima, pa izlazi „па vide!o“ i nešto što je u fflmu tako reći nedostižno - oblikovanje ličnosti koje se jezički razlikuju, čija ponašanja i pojmovni svet zbog pripadnosti različitim društvenim slojevima ili profesijama, nagoveštavaju konflikte i različite interese. Na primer, mi smo u Veri i Eržiki jednostavnim paralelnim slikanjem ličnosti tekstiinih radnica, specifičnog govora i gestova kojim se opslužuju mašine, па jednoj strani, a slikanjem administracije, razvijali konflikt do pobune, kada radnice zaključe da će se po svaku cenu boriti za svoja prava. Ovo je samo skica nekih zaključaka... Kako bisle Jezgrovito definisali režiju kao umetnost na osnovu sopstvenog rediteljskog iskustva? Opet se vraćam na iskustva iz poslednjih godina. Najprivlačniji mi je rizik, neizvesnost, iznenađenje, a zatim razvijanje onih linija koje se pokažu najkreativnijima. U ekipama napravimo raspoloženje za traganjem. Fiksiramo masu konkretnih detalja- ambijenti, rekvizita, Ijudi, ali „aranžiranje života" uvek tako radimo da ne ponavljamo nešto što se već desilo, nego da tome dodajemo ~đinamičnost“, mogućnost razvoja situacije. Ljudima koji prvi put rade u ekipama stvar deluje potpuno neuhvatljivo, jer sam pet televizijskih fllmova koje sam pomenuo uradio bez ijedne stranice teksta. Dobro se osećam baš kada su okolnosti takve da nenaglašeno vidim kako se razvija linija koju zapravo kao jednu celovitu sliku imam pre nego što u konkretan rad uđem. Ta tehnologija bi mogla da se uporedi sa, recimo, grupom Ijudi u zamci, i onda neprimetno slaganje raznih sitnih radnji - koje sve doveđu da se konačno iz obruča izađe.

Želimir Žilnik, reditelj; rođen 1942. u konc-logoru u Nišu. Završio Pravni fakultet. Bio glavni urednik Tribine mladih u Novom Sadu, i urednik „Роlја“, časopisa za kulturu, urnetnost i društvena pitanja. Režirao niz dokumentarnih filmova i igrani Шш Rani radovi za koji je dobio visoko priznanje „Zlatni medved“ па Berlinskom filmskom festivalu, 1969. Za Televiziju Novi Sad snimio više dokumentamih drama i televizijskih filmova.

112