RTV Teorija i praksa
Kada je publika neposredno u studiju ona najčešće za nas ima ulogu kulise, dekora, jednog fmog gamira, pa ta publika i ne bude ništa pitana, a verovatno to očekuje. Ш, ako budepitana, onda je pitana u nekom nedotupavnom smislu. Najtužnijijeprimer sa decom. Mi smo obično decu bar u Hronici dovodili za kraj ili početak školske godine, dan škole, prigodni dan, i onda se uvek postavljaju neka besmislena pitanja. Obrati se novinar, recimo, jednom od 60 dece i pita - da li se raduje što se završava školska godina- a dete kaže: ~da“. ..Hoćeš li lepo da završiš?“ - dete kaže: ~da“. ..Kuda ćeš na letovanje, kod babe i dede?“ Dobro, idemo na drugo. Dakle. koja je funkcija dece kojima se slična pitanja postavljaju? Publika je zloupotrebljena, a kontakt nije ostvaren, osim formalno. Zvuči kao kontakt, izgleda kao kontakt, ali kontakta nema. Slično se dešava kada su uključenja, recimo, iz mesnih zajednica. U Beogradskom programu su vrlo česta uključenja iz mesnih zajednica. Pre neki dan baš naša mlada koleginica novinarka, kaie: „Evo tu smo u mesnoj zajednici, vidite došlo je 12,13 Ijudi, očekivali smo mnogo više, punu salu, ali kiša ih je sprečila. Tih 12, 13 koji su došli po kiši, tu opet su kulisa. Ona razgovara sa njih dvoje o irelevantnim stvarima. Formalno postoji kontakt, a u suštini пе postoji nikakav kontakt. Porota je popularna emisija, koliko znam iz istraživanja nije „društvena žvaka“ u onom tragičnom smislu kao što umeju da buđu naše informativne emisije. Ima zanimljivu ali neelastičnu koncepciju, u kojoj se zna da ima pet gostiju i voditelj, da su tri dokazna materijala, odnosno tri snimljena priloga koji treba da budu podsticaj temi i pitanjima gledalaca. I, šta se dešava? Jedan sat traje emisija, a mi, verovatno je to neki jugoslovenski mentalitet, koliko god da je voditelj sjajan i ide u srž stvari, da prvo pitanje bude bez okolišenja, gađa u srce, svaki od učesnika, bez obzira na nivo svog znanja, obrazovanja - retki su izuzeci - počinje od Kulina Bana, počinje neki istorijat, počinje okolo priču i odnosi ogromno vreme. Dođu prilozi koji često nisu ni podsticajni, pravi ih obično neko drugi ko nije autor koncepcije emisije. Na kraju ostane možda 7 do 8 minuta u ukupnoj emisiji od jednog sata, za pitanja gledalaca.
18