RTV Teorija i praksa

rnediji time postaju indoktrinirajućim sredstvima - nivelišu i homogenizuju različitosti „bivanja u svijetu", duhovne interese individuuma, istinske i pseudokultume vrijednosti, brišu razliku između imanja i posjedovanja, te afirmišu konformizam osrednjosti kome je posjedovanje potpuno dostatno za svako neimanje. Televizija tako onemogućava jedinki da dođe svijesti o vlastitoj egzistenciji ili kako to sažeto veli Mils; Između svijesti i egzistencije nalaze se komunikacije koje utiču na svijest što je Ijudi imaju o svojoj egzistenciji. Takvoj „industriji svijesti“,kakojenazivaHans Magnus Encensberger, potpuno su suprotstavljeni sebi svojestveni doživljaji i osjećaji svijeta, življenje različitostd u poimanju realnog, pa pošto kolektivnu svijest o pojedinačnoj egzistenciji ne može htjeti formirati izvan pojedinačnog, to se pojedinačna i privatna, individualna iskustva uopštavaju u zajednička i postaju totalitamim uslovom zaj„dničkog življenja, a time i komuniciranja. To preobražvanje konkretnog u apstraktno, kao karakteristika Ijudskog razvoja, posebno je vidno u dejstvu sredstava mass media. Predmeti se umnažaju do granice sve-mogućeg, mogućnosti interpretacije su beskonačne. Televizija i dmgi masovni mediji nude ili naturaju jedan odnos prema realnom. Možda upravo u ovoj činjenici pobornici televizije kao sredstva socijalizacije vide mogući spas u povijesnoj dezintegraciji ličnosti. Hans Magnus Encensberger, u jednoj izraženijoj esejističkoj formi kazivanja projicira buduću istinsku realizaciju elektronskih sredstava komunikacije u novom društvu koje neće biti zasnovano na suprotstavljenosti (pa tako i samom postojanju) klasa. Sadašnju, savremenu upotrebu tih sredstava karakteriše, po njemu, težnja ka depolitizaciji masa, manipulacija istinom i masom, jednom riječju realizovana industrija svijesti koja od televizijskog aparata ne čini srcdstvo komunikacije nego distributivni medij. „Tehničko razdvajanjc pošiljaoca i primaoca odražava društvenu podelu rada na proizvođače i potrošače, koja se u industriji svesti politički posebno zacštrava. Ona, u krajnjoj liniji, počiva na osnovnoj suprotnosti između klase koja vlada i klase kojom se vlada. 9 « Drugim riječima, tek dovršeno socijalističko društvo će moći da elektronska sredstva komunikacije učini produktivnim u pravom smislu te riječi. Produktivnost se sastoji u tome da sada, umjesto samo nekih, svi, odnosno masa postane manipulatorom, da se sredstva komunikacije

V Нап-. Magnus Uncensberger, Nemaćka, Nemačka, izmedu oslalog. itIGZ, Bcograd. IVBO. str. 100.

81