RTV Teorija i praksa

zbog još uvek nerešenih tehničkih problema adekvatne transmisije zvuka i nedovoljnog bavljenja televizijom i njenog poznavanja. TV kritičara, opet, emisija ozbiljne muzike može zanimati, možda. jednom u godini- pa čak i tada, misterija (makar kao nepoznavanje tehničkog aspekta) muzike objektivno će mu se isprečiti u prosuđivanju i sve će se završiti na kratkim i šturim „stidljivim" opaskama - potpuno nesličnim retoričkim bravurama koje okružuju, recimo, prenose olimpijskih igara ili TV serije. U TV emisijama ozbiljne muzike radi se o sprezi muzičkog i vizuelnog (i verbalnog), o baiansu i рге svega uopšte „dovoljnom razlogu“ za simbiozu jednog još uvek maglovito sagledivog Gasamtkunstwerkad Kada komunikologija i teorija informacija nude analize ovih spojeva (čak i kada bi one bile kibemetički precizno i detaljistički izvedene - a za takva istraživanja autor ovog članka ne zna) brzo se iscrpljuju upravo u mašinskom otrgnuću (analiziranog) dela od nesagledive dubine ~ambisa“ čoveka i njegovog sveta. Imenovanja ~punktova“ i „veznih kanala“ tajne mogu ovu učiniti formalno banalnijom, ali zato fundamentalno ništa jasnijom. Tretiranje organizma kao mašine klasifikuje ga i sigumosno smešta među muzejske eksponate, ali mu otrže čitav kosmos življenja, zaboravljajući da upravo taistina začinje potrebu zapostojanjem tog organizma i za bilo kakvim ~tretiranjem“ ičega od strane čoveka. A tajna uvek lebdi tek toliko izvan dohvata (ili još bolje zahvata) ruke, da se ne izgubi iz vida. I tako, puko otkrivanje sheme mehanizma u kojoj „tajna prebiva“ (kako nas tačno poučava Levi Stros) koristiće samo kao putokaz za tvorbu novih shema, a nikako za operativne, zaista žive i življenja vredne spojeve - umetnička dela. Dakle, misao koja tajnom prave sprege muzičkog i (TV) vizuelnog hoće da se bavi mora prvo naći pukotinu prepreke u sebi samoj - kroz koju se, kasnije, može trasirati prohodan put. Ta pukotina, ukoliko je moguće, može proizići samo iz kolizije sa praksom kojoj prigovaramo.

1 Bukvalno „ucio svih umetnosti“. Vagnerov termin koji označava umetničkohelo buducnosti čija se struktura punopravno gradi od elemenata svih umetnosti.

90