RTV Teorija i praksa

Da stvar bude i gora, ovakva TV prezentacija muzike podseća na jednu mnogo neukusniju pseudoživotnost - na muzej voštanih figura (ali to ne implicira i adekvatnu populamost u masama, koje se na ovaj način neće ~privcsti“ ozbiljnoj muzici. 25. 02. 1984. TV BEOGRAD, II PROGRAM (NEKE SERIJE) Verdi, II epizoda italijanske serije, scenario i režija R. Kastelani Ponekad, poneka tišina znači za muziku više od same muzike. Noć, sneg, Verdi pred Skalom, s libretom Nabuka u džepu. Impresario Mereli, stari prepredenjak bikovskog vrata, daje mu novu šansu, tera ga da prođe kroz Dvoranu - poprište propasti njegove opere. I potpunog poraza; smrt dece i žene (obećanje da više neće komponovati) sve to zbrisaće Nabuko. Prevare čine pršljenove stvaraočevog kičmenog stuba. U najboljim trenucima: kotrljanje šešira pred vetrom, zimski noćni štimunzi pred Skalom i izvrstan Merelijev lik (kvalitativno) daleka su reminiscencija Felinijevog Amarkorda, ali ujedno su i najviši umetnički domet Verdija. A kakav može biti aspekt utilitarnosti ovakvih serija za jednu muzičku kulturu? Ujednoj TV (dramskoj) seriji Verdi je junak priče. Za junaka priče svejedno je šta radi. On čak može biti i kompozitor. Kompozitor? Kakvo čudno zanimanje! Čemu ono služi? Šta to tera jednog prividno zdravog i normalnog mladog čoveka da ~sve to radi"? Muzika? Može li TV (serija) uvek da tu očigledno takomoćnu i složenu pogonsku energiju tretira odgovarajući na pitanje smisla muzike prosto biblijskim motom - eto, kompozitori stvaraju (pevaju) ..kao ptice gospodnje". Je li to dovoljno? Može li se pred кгај XX veka praviti još uvek poznoromantičarski Kunstler roman (roman o umetniku, kompozitoru, bez metafizičkih dilema, bez kosmičkih stilizacija 4, bez duboke složene simbolike i bez hermeneutičkih 3 zahvata? Možemo li priznati prećutno vrednost koja od svog glasa

4 Moglo bi se prigovoriti da je to priklon patetičnom duhu romantizrna, ali upravo je romantičarski zanos večnim i besmrtnim temama nužan da izleči relativisličkog. bezidejnog, haotično-izgubljenog melanholika sadašnjice, od poptune amuzije koja je jedan od bitnih simptoma gubitka smisla čoveka i sveta za čoveka.

5 Kao što Sokrat reče o njemu nejasnim mestima kod Heraklita - ..ali za njih je potreban Defski ronilac'.

96