RTV Teorija i praksa
TV prijemnika i razvijali novu opremu (sintisajzere, kolorizatore), iscrpno su obrađene raznovrsne tehnike intervencije na elektronsku sliku, kao i njihove teoretske i praklične implikacije. Na kraju je dat predlog kategorizacije eksperimentalnog videa na osnovu četiri glavna pravca u preokupacijama i postupcima: videografski mizanscen, sklad slika/zvuka, apstrakcija i aktivizacija mrežnjače. Ostali tekstovi iz ovog izbora tretiraju dosta široko polje tema vezanih za umetnički video, naročito stoga što i u slučaju da se obrađuju njegovi konkretniji aspekti, oni se opet stavljaju u šire kontekste. Tekst kritičara Dejvida Rosa „Privremeni opšti pregled televizije koju stvaraju umetnici u Sjedinjenim Državama”, iz koga je i citat koji se nalazi na početku ovog prikaza, daje istorijat razvoja video-umetnosti u SAD do kraja sedamdesetih godina. U tekstu „Beleške o videu kao umetničkom mediju” Vulf Hercogenrat (Wulf Herzogenrath) daje osnovne karakteristike videa, elemente koji su ranije bili nedostupni bilo kom izražajnom mediju, i zatim na osnovu pet filmskih kriterija Zigfrida Krakauera (Siegfried Kracauer), poredeći film i video ističe još više posebna svojstva videa. Osim paralele video - film koja se sama po sebi nameće, u ovom.izboru mogu se naći i tekstovi u kojima se razmatraju i neki širi odnosi. Tako u članku „Literarni video”, Ricard Kostelance (Richard Kostelanetz), koji je prevashodno pisac, a bavi se i eksperimentalnim videom, ukazuje na činjenicu da je do sada začuđujuće mali broj pisaca pokušao da se izražava putem videa ili da ga poveže sa književnim radom. On smatra da video može biti izuzetno pogodan vid eksperimentisanja sa literalurom drugim sredstvima, kao i da bi književnici koji bi se bavili videom svakako bili u stanju da izbegnu sve klišee konvencionalne televizije i da izuzetno kreativno pristupe mediju. Izbor takode obuhvata i eseje video-umetnika. Frank Zilet (Frank Gillete) u članku „Maska u stvarnom vremenu” na prilično radikalan nučin istražuje značenje videa kao dinamičkog odnosa izmedu estetskog procesa, tehnološkog razvitka i postojcćih društvenih i psiholoških vrednosti i hijerarhija. Ed Emšviler tEu Emsnwiller) jedan od najpoznatijih američkih video umetnika. u svom eseju govori o raznim aspektima i razvojnim otapama rada sa videom. Ukazujući па to kako je prvobitno njegov pristuo
239