RTV Teorija i praksa
Rubrika počinje i završava se u Kinoteci ili Filmskim novostima. Četrdeset godina ove potonje, dragocene institucije, na čijim je osnovama i izrasla televizija, ne samo da obavezuje nego je ona uvek spremna i da iznenadi. Počelo je tako što smo za nečim tragali - a dogodilo se đa na kraju te potrage otkrijemo puteve u kojima ..kamera život znači”. Kada se krenulo u slaganje svih tih prilično raznorodnih ali uzbudljivih kamenčića, ispostavilo se da mozaik traži svoju priču, da če jednostavno bolje „leći” uz predstavljanje i njegovih tvoraca. Tako je nastala ova rubrika sa mogućim nadnaslovom „Profesija reporter”. U njoj će biti učesnika iz Filmskih novosti i van njih. U aprilu - zapravo početkom maja, imajuči u vidu da ulazimo u neizbežnu atmosferu podsećanja na кгај rata i dane pobede - potražili smo čuveni kolor-film Džordža Stivensa o susretu Amerikanaca i Sovjeta na Elbi 1945. godine, koji je bio emitovan četiti minuta u unutrašnjepolitičkoj emisiji Monitor. Bio je to, čini mi se, baš 9. maj 1985. godine i sećam se dobro da se o tim minutima iz emisije govorilo kao o događaju na malom ekranu. BBC je premijerno - prikazujući četrdesetpetominutnu emisiju uz iskaze preživelih reportera - več napravio događaj za svoju publiku od ovog Stivensovog materijala. lako se o njemu danas govori uz stalno isticanje da je to jedini obojeni materijal iz drugog svetskog rata - Stivens je, zapravo. sa svojom ekipom, snimajući od Di-deja u Normandiji do pada Berlina i ulaska američkih trupa u Dahau, zapisao filmskom trakom uzbudljivo i potresno svedočanstvo o pobedama i porazima, sa svim izvanrednim reporterskim smislom za detalj i atmosferu. Opredelili smo se za dva najsnažnija pasaža - susret Saveznika u pobedničkom slavlju i svu strahotu i tragediju koncentracionih logora. Ne sme se zaboraviti - poručuje ovaj materijal - ne sme se zaboraviti da je bratimljenje među na izgled nepomirljivima mogučno, niti da je Ijudsko biće u nekim vremenima bilo sposobnO da u svojoj mržnji i zaslepljenosti ode tako daleko. I jedno i drugo poručio je Stivensov film. Dovoljan razlog da ga vidimo. I ne samo ovog puta.
50