RTV Teorija i praksa
snimatelja, tako i svih istraživača snimateljskog stvaralaštva u direktnoj televiziji. Ako se delatnost snimatelja uglavnom shvati kao izvođačka iskriviče se smisao, suština snimateljskog stvaralaštva; snimatelj če se pretvoriti u robota, što če ga onemogučiti da da svoj deo stvaralačke energije kolektivnoj improvizaciji. To če neizbežno dovesti do dosadne monotonije u plastičnosti direktnih emisija. Snimak je prvi, ako ne i jedini živi izvor za stvaranje slikovite osnove događaja na ekranu. Ako reditelj ograniči snimatelja u istraživanju izvođačkih tonova, izgubiče svog najbližeg saradnika, izgubiće svoj vid. Treba shvatiti da snimatelj improvizuje, i da delo ima najveći značaj u stvaralaštvu snimatelja. Očigledno je da če i tok montažne improvizacije takođe uticati na sadržaj, mada je, na prvi pogled, broj kadrova veoma ograničen. Recimo da je naučnik zakasnio s odgovorom. Šta treba prikazati? Da li treba dati u krupnom planu njegovo lice da bi se zapazio trenutak formiranja misli ili treba preći na neutralno prikazivanje, recimo, na opšti plan, da bi se „izbegla” pauza? Bilo koja od dve navedene varijante (u stvari ih ima mnogo više) van sumnje če uticati na sadržaj televizijskog događaja, pošto svaka od njih realno izražava ovu ili onu emocionalnu stranu događaja iz života. Sa ovakvim situacijama se svakodnevno sreče direktna televizija. Određeno učešče i novinara, i snimatelja, i reditelja i kolektivne improvizacije povlači za sobom odgovarajuće promene rezultata na televiziji. Dramaturgija žive radnje neizbežno je povezana sa improvizatorskim ponašanjem učesnika događaja. Na ovom trenutku se nečemo detaljno zadržavati, pošto se o njemu veoma mnogo govori i piše jer se u slučajnom ponašanju učesnika emisije vidi glavni izvor improvizovanja direktne televizijske emisije. Odlazak emisije u etar ili njeno snimanjc na magnetofonsku traku jedan je od najuzbudljivijih i najodgovornijih trenutaka u stvaralaštvu reditelja direktne emisije. Praktično ostvarenje pripremljene i več rešene situacije koja je bila problematična zavisi od stepena shvatanja i udubljivanja u konkretnu
137