RTV Teorija i praksa
gledišta politike tog trenutka? Za Moemaku kao i za Harisona, osnovna funkcija komunikacije je „smanjivanje neizvesnosti”, ali pod uslovom da radi na shvatanju koliko i kako međunarodna informacija deluje pod različitim društvenim, kultumim, ekonomskim i političkim situacijama. Nedosledna informacija kao i nedosledan način komuniciranja može samo da poveča neizvesnost kod gledalaca, jer komunikacijski procesi u zemljama u razvoju pokazuju koliko sve ono što izgleda nepovezano sa postoječim znanjem, može da umanji znanje uopšte. Za profesora Moemaku informacija je „suštinsko i sveprisutno sredstvo (kao resurs) koje je moguče preobratiti u različite vidove vlasti”. U smislu gesla „pravo na komuniciranje” empirijske činjenice i statistike bi trebalo da se koriste kao i vizuelni materiial (ikonički) u svrhu što lakšeg i bržeg razrešavanja konflikata interesai međusobnog nadmetanja. Izgleda da slabije razvijene i zemlje u razvoju moraju da prođu kroz periode adaptacije, odnosno kroz drugorazredni efekat adaptacije na medije. Tek kada se pojavi zaista nezavisna potreba za audiovizuelnim mišljenjem pojavljuju se nova pravila koja onda mogu da „obogate internacionalnu gramatiku” medija. U ovim glavnim crtama potpuno se slažem i sa komunikološkinjom Šilagi. Dok je njena koleginica Marta Hofman, takođe iz Mađarske. u Dubrovniku govorila još direktnije o ovoj temi kroz ar.alizu upotrebe video-klipova, prikazavši nam veoma duhovit primer dve snimljene popularne muzičke grupe. Moram ovde da ukažem da se izraz video-klip kod nas gotovo i ne upotrebljava. Kako se kod nas i rok video-spot (dakle privatni proizvod za zabavu), spot koji reklamira i učestvuje u tzv. promociji neke ploče, trake ili kasete te grupe, i spot reklama za donje rublje koju izvodi ista grupa na primer, shvata kao isti pojam, predlažem da zamislimo rad ove istraživačice kao analizu praktične uloge pop ili rok-kulture izvan reklama. U primerima koje nam je dala na planu vizuelnog, kontrasti i kontradikcije jedne jednostavne rok-pesmice daleko su premašili verbalni i muzički deo poruke.
98