RTV Teorija i praksa
upoređivanje metaperspektive jednog ili drugog pogleda iz njihove direktne perspektive (ono što narn je tako sugerisano) ili iz perspektive referenci na izvor poruke. Profesor Kan u svom saopštenju piše da su ove analize omogućene putem nekih mernih instrumenata ali to za mene i postaju (vrsta instrumenata), što je mislim podjednako korisno i u planiranju svakog nameravnog adresovanja za na primer određenu emisiju, koliko i za istraživače koji mogu da steknu bolji uvid u postojanje različitih tipova komunikacijskog ponašanja. I Harison i Kan uopštavaju i sistematizuju neke od najčešćih kodova i odrednica u neverbalnom ponašanju ukazujuči na pripadnost kulturi. Takođe, često posmatraju emocionalne odrednice umesto racionalne. Harison tako tvrdi da se neverbalne odrednice uče neformalno i njima se operiše na vrlo niskim stepenima svesti. Opšte je poznato da dete najpre gleda i prepoznaje pa tek onda nauči da govori. Neverbalne odrednice međutim ne moraju da postoje kao opšte poznata pravila, več ih društvo nameće u okviru svoje dominantne kulture i socijalizacije. U poslednje vreme kod nas, na primer, suviše upotrebljavan termin „potkultura” i ovde se pojavljuje u vidu distinkcije između potencijalno međusobno ne-razumevajućih potkultura - žena i muškaraca. Slučaj koji u svom saopštenju navodi profesor Moemaka je u tom smislu: Jedna od šest učesnica okruglog stola u okviru jedne TV emisije u Nigeriji preporučila je, iz ugla sopstvenog položaja (socijalne radnice u ruralnoj sredini) seoskim devojkama da nose jednostavne haljine iz uvoza. Ispostavilo se da po njenom mišljenju nigerijska tkanina kaliko čini izgled devojaka primitivnim. Sutradan su novine listom bile protiv nje i protiv nekontrolisanog toka informacija koji stiže iz inostranstva. Moemaka se pita kako je došlo do ovako oštrog i iznenadnog reagovanja kada je, inače, zanemarena poruka o potrebi podržavanja sopstvene ekonomije u nigerijskom informacijskom toku? Da li je tome doprinela činjenica da se savet te učesnice vizuelno dogodio u muškoj kulturi TV ekrana (na kome inače mladiči cene izgled devojke obučene u tradicionalne naljine), ih je bila naglašena važnost
97