RTV Teorija i praksa
rediteljski posao, ni u dramatizaciju, ni u retoriku. Netačno je da se u televizijskoj dramatizaciji treba čvrsto držati .osnovnog zapleta i kompletne dramske radnje (koja je postojala u provobitnoj književnoj vrsti)". Poigravanje neskladnim sintagmama i nelogičnim pojmovima ilustruju i ovi primeri: .Logika TV drame je dramaturški proračun zaraćenih ideja, dok se logika romana i pripovetke uokviruje samo na dijaloškoj i monološkoj formi sugerisanja. Zajedničko im je, dakle, samo: mogućnost dijalogiziranja i transfernog sopštavanja, tj. poručivanja." (str. 55); ,jer, televizijska sugestija prerasta magiju hrama boginje Talije; njena magija je eterično saopštavanje elektronike i mehanike". Sadržina narednih odeljaka trebalo je da iskaže odnos televizije i radija, filma, pozorišta, a autor je još upleo i nastavu, poeziju i sport. Koja i kakva nova saznanja nudi autor? - Odgovor je jednostavan: nude se samo zablude, a novih saznanja nema. Tako, na primer, nije jasno kako reč, kao osnovica radiofonskog sugerisanja »predstavlja u isto vreme i metod princip radio-fenomena", pa se tvrdi da je ,i fluid i materijalna istina; misao i zvuk, etarska logika i svemirska alogika". Ovde je reč dobila odredbu »radiofonski valer", pa u njoj ima „pedagoške bistrine i filozofske doktrine", a jedna od tvrdnji je da je TV gledalac u prednosti .gledajući razumnu sliku u malom ekranu, on je u stanju da prati izvesne događaje, doživljaje, rezultate njemu do tada nepoznatih disciplina, te do tada neviđenih sportskih takmičenja, bez ikakvih predznanja, pravila i tome slično". Drugi podaci o radiju su prepisani, preuzeti. Film i televizija se za autora suštinski razlikuju, mada su na prvi pogled slični. Tu se, između ostalog, mogu pročitati misli ,film je ostao u televizijskoj upotrebi kao priznato i davno oprobano tehničko i umetničko sredstvo" (šta je tu novo?), te da nije u potčinjenom i podređenom položaju u odnosu na televiziju, jer će imati .sopstveni profil i specifičnu epistolu", a televizija će nastojati da se oslobodi filmske trake. Zanimljiva je ideja o „manipulaciji najobičnijeg inserta", a kad govori o filmskoj kameri, kaže ,i u sukobima tog istog vremena (a u prvoj fazi filmskog beleženja van vremena, a u vremenu!) i resekcijama socijalne i političke prirode filmska kamera, vođena
241