RTV Teorija i praksa
proporciji. Govor je shvaćen kao vrednost po sebi, kao živo biće. Kao sinteza semantičkog, foničkog, emocionalnog i komunikacijskog. Jezik je korišćen bez vremenskih i prostornih ograda. Jezik sada i ovde, nekad i negde, uvek i svuda... Izmešanost njegovih tokova odslikava ukrštanja iz stvarnosti. Sustizanja, preplitanjai naslojavanja .jezika našeg nasušnog", prerasla su u princip gradnje dela. Govor se zato nije smeo izdvajati iz života, iz ambijenta, iz njegove prirodne sredine. Čak i posle dugih „čišćenja" na snimcima su pokatkad zadržani raznovrsni nanosi „stvarnog” života. Ostali su kašljevi, zujanja kamere, pisaće mašine, poneki takt muzike, različiti akustički ambijenti... Kada se pri pisanju jedne orkestarske partiture spajaju po vertikali violončela sa klarinetima i fagotima, ili violine sa flautama, onda kompozitor sa ogromnom verovatnoćom zna šta će dobiti kao zvučni rezultat. Ali, kada spikersku najavu treba spojiti sa snimkom jevrejskog ženskog molitvenog pevanja ili bajanje stare Vlahinje sa ritmizovanim skandiranjem derviša u transu onda ne postiji ni promil mogućnosti da se na osnovu iskustva pretpostavi zvučenje i efekat pomenutog spoja. Isto važi i za ostalih nekoliko stotina „prelaza", spojeva, superpozicija, remiksa, koji tvore Lingua Iphonial patria. Na magnetofonima je bilo više materijala koji je posle isprobavanja, oblikovanja i pripremanja odbačen, nego onog koji se našao u finalnom obliku dela. Jedan broj snimaka načinjen je na terenu gde su se mogla naći neobična ili retka jezička zvučanja. Za drugim snimcima se tragalo ponekad i veoma daleko. Za trećima je trebalo posegnuti u arhive i to пе samo arhive Radio-Beograda već i druge, privatne ili arhive drugih jugoslovenskih radio-stanica. Čitav niz prijatelja projekta bio je, na ovaj ili onaj način uključen u rad, što mene kao autora ostavlja trajno zahvalnom. Delo Lingua Iphonialpatria je proizvod u kome nije upotrebljena kozmetika (radiofonije), nema "šminke", nema ulepšavanja, nema muzike, nema dugih trajućih tonova da povežu i zaokruže materijal. U delu nema bega
62