RTV Teorija i praksa

TRAGANJA BODE MARKOVIĆA Za razliku od većine stvaralaca koji se obično ogledaju na području dokumentame radiofonije ne bi li stvorili autentične zvučne slike života, Boda Marković nastoji da uz dokument saopšti i neka vlastita viđenja pojedinih životnih pojava. Ta svoja nastojanja on prvenstveno realizuje radiofonskim sredstvima, pre svega zvukom, odnosno tonskim zapisima, vešto ih komponujući i montirajući, pri tom ne bežeći od kontrasta, ili, opet, koristeći muziku kao izražajno sredstvo. Dve emisije Bode Markovića izvedene na FEDOR lepo su ilustrovale rezultate takvih tragalačkih nastojanja. Obrativši pažnju na najavangardniji pokret posleratne austrijske i nemačke književnosti - na tzv. bečku gnipu, Marković se u dokumentarnoj emisiji bavi njenim radikalizmom, ispoljenim u konkretnim poetskim slikama i opservacijama. Imajući za osnovu kabaretski stil i ton te poezije, Marković gradi duhovitu zvučnu igrariju koja nije lišena stila. Tekstove u prevodu Gorana Novakovića Marković interpretira u pretežno uspelo realizovanom kabaretskom stilu, u „igranim" sekvencama emisije, za koje je angažovao Snežanu Bećarević, Dušana Prelevića, Enca Lasića, Georgija Dimitrovskog, Lazara Tošića, Ivana Švajgera i Radomira Milivojevića. Treba naglasiti da je, uz vlastiti izbor muzike, Marković uspeo da ostvari jedinstvenu stilsku celinu, koja je oživela klimu duha, protestnog i avangardnog, alogičnog i paradoksalnog - na sasvim odgovarajući način! Primenjujući drugačiji postupak, ali opet uspešno, Boda Marković u Liturgiji za jednu običnu ženu ispisuje jcdnu radiofonsku poemu posvećenu ženi čiju egzistenciju sagleda tonskim sredstvima. To mu omogućuje univerzalnu projekciju, blisku i razumljivu savremenicima i njihovim shvatanjima, iskazanu u totalu inventivno odabranim radiofonskim sredstvima. U MATICAMA ŽIVOTA Dve cmisije iz produkcijc Radio-Bcograda odvclc su predanc slušaocc FEDOR u samc maticc životnc

73