RTV Teorija i praksa
savremenosti. Dušanka Gikić, Predrag Tomić i Branislava Stefanović u emisiji O, kakav dan koja bi se, bez opasnosti da se pogreši, mogla nazvati i 1988, radiofonski nam dočarava nmogobrojna gibanja te zbog nmogih događaja prelomne godine. Smenjivali su se snimci uličnih protesta i mitinga, slušali smo delove govora pojedinaca, aplauze i zvižđuke koji su ih pratili, zatim različita zvučna svedočanstva o ekonomskim nevoljama, događajima na Kosovu i svemu ostalom što je dovelo do „događanja naroda" u Beogradu i drugde. Uprkos vešto odabranom materijalu, čini nam se da kompozicija dela nije uvek obezbeđivala potrebnu preglednost a tako i savršenu percepciju. U stilu „novog realizma" grupa autora - Olivera Đurđević, Dragoslav Mihajlović i Boris Gajić, kao i Branislava Stefanović (reditelj) i Dejan Ivanović (snimatelj) u delu Sanjarenje, isključivo na osnovu iskaza okupljenih na smetlištu, raspravlja o životnoj bedi, uz isticanje metafore da je hleb isto što i sloboda. To delo na poseban način ukazuje koliko kompozicija zvučnih zapisa ostvarenih na Jicu mesta" može biti presudna u formiranju sadržajne poruke. Kazivanja Ijudi sa „dna", pokazalo se, mogu biti koliko životno istinita, duhovita, potresna toliko i - poetična. Montirana vešto, ta kazivanja, čak i uz izvesna ponavljanja, oživela su jedan svet za koji mnogi kažu da je marginalan, svet čiju su istinu tvorci ove zanimljive emisije otkrivali ništa ne dodajući, niti hotcći da je ulepšaju. Bio je više nego dirljiv pokušaj traganja za ličnim identitetom onih osoba kojih su se roditelji odrckli i prepustili njihove živote - slučaju. Tu materiju delikatno je razložila Daša Drnđić u delu Izgubljeni i nadeni, ostvarivši, veštim dramaturškim kontrapunktiranjem, skladnu radiofonsku cetmu. Da je u savremenosti ncprest-ane pnsutna i prošlost ukazala nam je emisija Kad sveci marširaju Vojislava Despotova i Alcksandra Stojkovića (zajednička produkcija Radio-Novog Sada i Radio-Bcograda), koja govori o podvizima i stradanju srpske vojske u prvom svetskom ratu, kao i o njenom pobedničkom povratku u zemlju. lako ne i bcz izvesnih patetičnih akcenata, ta se
74