RTV Teorija i praksa

Konkurencija је sve karakterističnija za sadašnje stanje u eteru, pa se većina radio-stanica trudi da emituje što atraktivnije programe. Ono što je karakteristično u izrazu savremenog radio-programa jeste njegova dinamičnost i raskošna zvučnost, što posebno privlači mlade generacije slušalaca. Zato se može reći da radio, na izmaku XX stoleća, sa optimizmom može gledati u budućnost. I Za savremenu radiofonsku situaciju u Francuskoj karakteristično je postojanje, uporedo sa zvaničnim sistemom Francuskog Radija (Radio France) koji obuhvata pet nacionalnih radio-stanica, dva pariska radija i četrdeset sedam lokalnih radija, ukupno pedeset i četiri, i čitavog niza „slobodnih", uglavnom lokalnog opsega, radio-stanica, čiji broj verovatno prelazi cifru od nekoliko stotina. Nije potrebno posebno ukazivati: konkurencija na radio-talasima veoma je žestoka. Slušanost njihova iz dana u dan se menja i može se samo pretpostavljati približno tačan broj onih koji su privrženi, iz dana u dan, ovoj ili onoj radio-stanici. Šetnja po skali radio-prijemnika, koja je u Francuskoj identična šetnji koju mi obavljamo kada na kratkim talasima tražimo stanicu koju želimo, jer je FM područje (ultrakratki talasi) ovde zbilja prenaseljeno, omogućuje prijem najrazličitijih programa. Samo u Parizu mogu se čuti, pored stanica Francuskog Radija, još trideset pa i više raznih drugih. Izbor omogućuje da se trenutno dobiju željene informacije, ili da se čuje omiljeni kompozitor, ili pak najnoviji hit zabavne muzike... Zato nije teško pretpostaviti da se sve te stanice svakodnevno bore za svoje slušaoce neprestano nastojeći da pridobiju i nove! Vratimo se sistemu Francuskog Radija. Već njegovih pet nacionalnih programa - Frans enter (France inter), Frans enfo (France info), Kulturni (France culture), Muzički (France musique) i Plavi radio (Radio bleue) mogu zadovoljiti interesovanja najrazličitijih kategorija slušalaca. Svaki od njih potpuno je kompletan i koncepcijski ne podrazumeva nikakvu komplementarnost sa bilo kojim od ostalih programa.

37