RTV Teorija i praksa

crncima, manjinama ili Ijudima koji idu kolima na posao i vraćaju se u predgrađa. Zavisno do auditorija na koji ciljaju, stanica kaže reklamerima da mogu da računaju na tu vrstu slušalaca u vreme kada žele da zakupe prostor za reklame. Na neki način namena radija danas jeste da „zapakuje" i proda slušaoce reklamerima. Ako nekad pogledate reklame koje daje radio namenjene reklamerima (ili reklame časopisa ili televizije za tu svrhu), videćete da se oni hvale time kakav auditorij imaju. Oni žele da reklameri kupe pažnju auditorija (a radio je za to bolji nego televizija) na 15 sekundi ili 30 sekundi ili na ma koliko. Radio više nije umetnost nego unosan posao. Možda su Ijudi koji govore o starim dobrim vremenima radija sentimentalni, možda je radio oduvek bio uuosan posao. Ali to zaista nije važno, јег radio ipak jeste jedna vrsta umetnosti i neke radio-stanice još uvek nastoje da pronađu umetničku formu za radio. Radio proizvodi zvuk. Razlikuje se od svih ostalih popularnih medija jer radi samo pomoću zvuka. Ovo ima svojih prednosti i nedostataka. Tačno je da vizuelne predstave kao što su fotografije ili televizijski ekran omogućavaju gledaocu da vidi ono što je fotograf ili reditelj imao na umu i pružaju više detalja o onome što čitamo ili gledamo. A kod radija, njegova prava prednost i umetnost jeste u tome što sami stvaramo slike u svojoj svesti. Radio može da bude najmaštovitiji od svih medija, jer svaki čovek izmišlja svoju sopstvenu priču. A proizvođači radio-programa mogu da učine mnogo više sa tim sirovim materijalom - Ijudskom maštom - nego umetnici koji su usmereni na vizuelne efekte svojih dela. Pošto radio-drama ne mora da pokazuje slike koje odgovaraju zvucima, ona može da vas pomera kroz vreme i prostor, tamo-amo, u budućnost, u prošlost - u jednom trenutku mogu vas napasti hiljadu razjarenih slonova, a već u sledećem ćete sedeti sami u parku i smireno prebirati misli po svojoj glavi, Sve to se može prikazati crtežima ili napisati i odštampati, ali to nije tako efcktno kao kada se zbiva u nečijoj mašti. Možete napraviti i film

59