RTV Teorija i praksa
anticipira kritičnost u odnosu na ono što se inače suprotstavlja običnom životu kao što je to, recimo, medijsko. Jer medijsko, koliko god da je raznoliko i onespokojavajuće promenljivo, ipakje suprotstavljeno klasnim podelama a sklono pojednostavljenju i demokratizaciji Ijudskog postojanja. Kritičari televizije, pa i ostalih medijskih obrazaca, najčešće se koriste unapred registrovanim intelektualnim definicijama o tzv. „degradaciji zbilje" kao polazištem sa kojeg će eventualno uspeti da odbrane „visoku kulturu" od „poplave" proizvoda masovne ili industrijske kulture, ali pri tom zaboravljaju jednu važnu stvar: da kritika, ukoliko jednosmerno iskazuje svoje estetske i druge oblike učenosti, komunicira isključivo u jednom smeni, a takva kritika je poznata samo u društvima u kojima još uvek vlada ideološka i politička .pomografija", dakle u društvima nekakvog realnog ili drugog oblika prepariranog socijalizma. 4, Godina 1961. može izgledati i kao prevelika distanca za sve one koji su shvatili da medijski razvoj u tehnološkom i tržišnom smislu već gotovo iz dana u dan menja svoje pozicije, ali može poslužiti kao dobar primer „dvostrukog" dejstva koji televizija može da ostvari. Te godine Njutn H. Minou, po pozivu tada aktuelnog predseđnika SAD Keneđija, održao je govor na značajnom sastanku Nacionalnih televizijskih asocijacija Amerike u Vašingtonu, i rekao otprilike sledeće pred skoro dve hiljade Ijuđi: - ,Kada je telcvizija dobra, ništa - ni pozorište, ni časopisi, ni novine - nije bolje. Ali, kada je televizija loša, ništa nije gore". Naime, u prvom bi slučaju televizija mogla imati takozvano opijumsko dejstvo, pri čemu se otprilike u pojmovnom smislu susreću i Adorno i Moren, dok bi u drugom slučaju to moglo biti dejstvo na stvaranju osećaja „zavisnosti". Tako bi u izvesnom smislu Njutn H. Minou mogao i biti u pravu kada je, osira navedenih rečenica u svom govoru, pomenuo i podatak iz jednog svog istraživanja u kojem su deca odgovarala na neka njegova pitanja. A po tim odgovorima se može zaključiti da je čak čitavih 99%
60