RTV Teorija i praksa
Danonom, i Snežanom Nikolajević, radeći kao reditelj seriju Muzika kroz vekove. Režija operetskih predstava na sceni takođe se može uzeti kao iskustvo koje mi je pomoglo u savalađivanju operske režije i dramaturgije muzičkog teatra. Koje ste dramaturškeprobleme savalađivalipripisanju libreta za operu Gilgameš? Praktičan dramaturški rad na pisanju libreta sastojao se od ponovne analize meni poznatih libreta орега koje sam radio kao reditelj prenosa sa scene u medij televizije. U toj fazi posla sahvatio sam, uskoro, da operska libreta i njihovi dramaturški tekstovi nisu za mene inspirativni. Mnogi su bili dosadni, komplikovani, odbojni... Morao sam da krenem u analizu muzičkih formi i dramaturških oblika koje su koristili kompozitori рге Bručija, jer ne smemo zaboraviti da je орега muzičko-scensko delo. I pored sveg upornog traganja za formom libreta i njegovom dramskom sadržinom, još sam bio daleko od situacije da svoju dramaturgiju Gilgameša ponudim kompozitoru. Sta, u stvari, libretist mora daponudi kompozitoru? Da bi libretist omogućio kompozitoru da kreira opersko delo i njegovu muzičku struktum, mora da mu ponudi jasan dramski prikaz onoga što će muzika, zajedno s dramskom radnjom, kroz likove i zbivanja, kroz režiju da izrazi na sceni. Sta libreto i njegova dramaturgija moraju neizostavno da sadrže kaopretekst slrukture operskog dela? Libreto mora da sadrži životan opis operskog dela, „ritual ореге”, jer je svaka prvobitna drama svojevrstan ritual. Najzad sam bio sposoban da tekst uobličim u formi TV drame. Leva strana: opis zbivanja, scene, kostimi, svetlosni štimunzi, koreografija i, desna strana: tekstovi pevača i hora, kao i sugestije kompozitoru
182