RTV Teorija i praksa
Koji je umetnički zadatak operskog reditelja, i štaje estetski predmet operske režije? Operski reditelj je u sličnoj situaciji kao i dramski, filmski ili TV reditelj. Umetnički zadaci su im slični, samo su sredstva kojima se služe delimice drugačija. Suština je u tome da ne možemo pobeći od problema u vremenu u kojem živimo, od čitanja, analiza, razmišljanja o onome što režiramo, od Ijudske potrebe da se „nadživi svoj vek”, kako piše Gete u Faustu. Sta znači režirati novo opersko delo kakav je bio „slučaj” Vaše režije Gilgameša? Postaviti novo opersko delo je specifičan rediteljski zadatak: nema uzora, ni shema. Publika mora istovremeno da upozna nov sadržaj, novu muziku, nove likove, nov zvuk... To je, istovremeno, prednost i opterećenje. Nije li tu ključ što su neke opere na praizvođenjima bile izviždane? Ova specifičnost praizvodenja stavlja reditelja pred mnoštvo zahteva koji se ne postavljaju kad se inscenira poznato delo. Razmišljajući o Gilgamešu kao reditelj dok sam pisao libreto, stvarao sam sliku opere, da bih posle slušanja i analiziranja muzike morao da odustajem od nje i, najzad, da bih se, tokom režije na sceni, ponovo vraćao prvobitnim slikama, sada modifikovanim i oplemenjenim zvukom muzike koju je sugerisalo delo kompozitora i drugih kreativnih saradnika u stvaranju operske predstave. 1989 MILOŠEVIĆ Arsenije Arsa - reditelj i operski libretist - rođen 28. X 1931. u Pljevljima. Školovao se u Pođgorici, Nišu, Ćupriji i Beogradu. Studirao matematiku па Prirodno-matematičkom fakultetu u Beogradu. Apsolvirao studije svetske književnosti na Filološkom fakultetu u Beograđu. Od 1958, od početka je па beogradskoj televiziji, najpre kao asistent režije. Režirao gotovo u svim žanrovima: od emisija za decu, humorističkih serija i vizuelizacije muzike, đo drame, opere i baleta. Režira u pozorištu, posebno u muzičkom teatru, operska i operetska deia. Pisac je libreta i
184