RTV Teorija i praksa

društvenoj štampi... Zašto Srpska Crkva koja ima više miliona svojih vernika ne bi mogla imati svoj radio ili televizijski čas ili svoju radio-stanicu ili TV studio na primer? Zašto njen patrijarh, episkopi ili sveštenici ne bi mogli i na taj način komunicirati sa svojom pastvom? U tom smislu zalažemo se za slobodu štampe i informacija što podrazumeva i slobodu crkvene štampe. Pogotovu što srpska država takve tradicije već ima”. Na temelju ovih ideja, u programu Srpske svetosavske stranke zahteva se „obavezno prisustvo Crkve na televiziji i radiju”. 9 1 u drugim interesnim strankama visoko se vrednuje značaj javnog informisanja. To je najevidentnije u programu Zelene stranke. Ekolozi smatraju da je uloga mas-medija u stvaranju ekološke javnosti nezamenljiva i da Zelena stranka ~u televiziji, radiju i novinama vidi svoje prirodne saveznike i ravnopravne sudionike u ekološkim inicijativama i akcijama”. 10 Najsadržajnije su odredbe o javnom informisanju u programu Radničke partije Jugoslavije. Slobodno i nezavisno novinarstvo je viđeno kao prvi uslov ostvarivanja savremenog demokratskog društva: „Novinar može da bude pripadnik ove ili one političke stranke ili partije, ali istinitost time ne sme biti ugrožena. Informacija ne sme biti žrtva političke pripadnosti informatora. Kritički sud pripada slobodnoj volji onog koji ga izriče, ali ne sme biti zasnovan na iskrivljenim i netačnim informacijama, podacima. To pravilo važi za sve poslenike javne reči, bez obzira da li su novinari, politički radnici, državni činovnici i funkcioneri, ili samo tzv. obični građani”. 11 Slični zaključci mogu se izvesti i za onu grupu političkih partija koje okupljaju članstvo isključivo na etničkoj osnovi. Etničke stranke kao realnost višenacionalnih zajednica, postale su prepoznatljivo obeležje višestranačkog života u postsocijalističkim društvima. U programu Stranke demokratske akcije

9 Isto kao pd br. 5, str. 41. 10 Isto, str. 18. п Isto, str. 35.

25