RTV Teorija i praksa

postupak ansambl glumaca zdušno je prihvatio, pa je, sledeći intencije reditelja, većina izvođača uspešno oživljavala komične scene. Glumci: Vlastimir Stojiljković, Nikola Simić, Mirjana Kodžić, Miroslav Pavićević, Borivoje Stojanović, Ljubivoje Tadić, Zagorka Marjanović i drugi briljantno su ostvarivaii neophodan ironični ton. Umeće majstora tona, Zorana Jerkovića, naročito je došlo do izraza u grupnim scenama, snimljenim savršeno jasno uprkos gromkom višeglasju u brojnim scenama. Rečju, treba pozdraviti izvođenje komedije Alhemičar Bena Džonsona, koje nesumnjivo predstavlja obogaćenje klasičnoga radio-dramskoga repertoara. Delo su preveli Ljubica Bauer-Protić i Dušan Mihajlović. 14 NEISCRPNE DUHOVITOSTI RABLEOVOG DELA Premijerno izvođenje radio-dramatizacije jedne epizode romana Gargantua i Pantagruel Fransoa Rablea, Ostrvo papomahnitaša, može se samo pozdraviti. 13 Prvobitno zamišljen kao fantastična priča o podvizima jedne porodice divova, čija su imena još od ranije bila poznata u brojnim pučkim legendama, roman Gargantua i Pantagruel postupno, tokom razvoja fabule, postaje sve realističniji, dobijajući dimenzije genijalne satire u odnosu na savremena zbivanja. U kritici društva Rable naročito uzima na nišan manastire, sudove i univerzitet. Gade mu se lenjost i prljavština redovnika koji mehanički mrmljaju molitve i, poput jalovih parazita, truju društvo. Ukazujući na apsurdnost ratova, Rable osuđuje tiraniju i verski fanatizam hugenota i papista. Takvim književnim radom оп je navukao mržnju svih ismevanih, pa je prve tri knjige romana Gargantua i Pantagruel osudila Sorbona, a četvrtu, iz koje je epizoda koju smo slušali, napali su i Sorbona i pariski sud! Rable je tipičan čovek renesanse: imao je bezgranično poverenje u prirodu i nauku. Poklonik antike, erudit, uvek žedan novih saznanja, epikurejski zaljubljen u život i radosti ovoga sveta, Rable slavi prirodu, jer smatra da je dobro sve što je prirodno, verujući u progres i neslućene mogućnosti koje stoje pred čovekom. U njegovom smehu nema gorčine: život je, uprkos svemu, lep i zaslužuje da bude proživljen. Zato je i Rableov stil veoma prirodan i lišen svake artificijalnosti. Smatra se kako Rable piše kao da govori i da se zato njegov čitalac pretvara u

14 11 program Radio Beograda, 22. IV 1993. 15 11 prograra Radio Beograda, 13. IX 1993.

143