RTV Teorija i praksa

a kada govorimo o zajednici interesa, onda mislimo na: - grupacije slušalaca (na primer: vozači, studenti, rokeri, vemici, penzioneri itd.). Lokalno komuniciranje treba shvatiti kao formu javnog komuniciranja niskog intenziteta, odnosno kao javno komuniciranje jednog dela grada ili predgrađa, oblasti ili sela. Ovo komuniciranje je bez restrikcije i može biti planirano da dosegne relativno mali broj slušalaca. U stvari, prijem je ograničen i on je namemo takav, jer su pomke po formi i po sadržaju pravljene za ograničeno slušateljstvo koje je zainteresovano za određene teme. Ideja je da osobe koje su uključene u iokalno komuniciranje imaju isti interes. Prema istraživanjima 2 koja su obavljena u poslednje vreme, izgleda da su u podeli zajedničkih interesa lokalni mediji zadobili veliki politički i socijalni značaj. Činjenica da lokalni mediji imaju niži rejting (slušanost) od mas-medija, dodatna je razlika između ove dve vrste medija iako je vidljivo da određeni mas-mediji imaju specifične teme za sasvim određenu publiku, jer već izvesno vreme strategijski vrše segregaciju publike na svojim programima. Može se reći da je u poslednjih deset godina došlo do narastanja razlika između mas-medija i lokalnih medija. Nije reč samo o njihovoj veličini i značaju. Imidž mas-medija kao čuvara demokratije, kao stubova demokratskog dmštva, polako se menja. Danas se u svetu ceni učesnička demokratija. Ovakav stav rezultirao je stvaranjem takozvanih ‘alternativnih’ medija kao što su ‘andergraund’ novine, film, organizovani grafiti i slično. Značaj pitanja na lokalnom nivou, kao što su životna sredina, dobrobit zajednice, lokalne političke grupe, akcije i aktivnosti komiteta građana i lokalnih udruženja, postepeno raste. Ovo je povećalo upotrebu lokalnih medija u svetu: novina, radija i televizije. Javno komuniciranje u ovoj formi fokusirano je na lokalni nivo, jer pitanja imaju obično lokalni značaj i o njima brinu (ili ne brinu) lokalne vlasti. Lokalni mediji tada vrše artikulaciju - određivanje problema zajedno sa samom zajednicom, omogućavaju izjašnjavanje i diskusiju o određenom problemu. Regionalni i matični mediji nisu u mogućnosti da se upuštaju u ovakve programe za specifičnu publiku i u lokalne teme. Ova činjenica je u svetu od niskoslušanih lokalnih fnedija stvorila važne elemente u lokalnoj zajednici.

2 Istraživanje IAMCR-a od 1984. do 1992, godine u Hvropi.

152]