Rustem i Suhrab
ХЕУШ ДР. ФЕХИМ БАЈРАКТАРЕВИЋ
и првога човека Гајо Марете па до пропасти Сасанида и арапског освојења Персије. По времену, ови догађаји обухватају и према народној традицији неколике хиљаде година. У овом оквиру и држећи се извесне хронологије коју му је пружило народно. предање, Фирдуси је опевао све најлепше и најважније иранске (и уопште ариске) скаске и мите, легендарна и историска јуначка дела, са много и много епизода, лирских уметака, анекдота, рефлексија итд.
(Сав овај огромни садржај подељен је (случајно као и Калевала на 50 руна или певања) на 50 владавина, према 50 владара који су владали Ираном и светом (јер први делови ЈЏахнаме су митски и општељудски) од створења света до пропасти народне самосталности. Иза разних увода, инвокација, и хвала, Шахнама почиње с владавином првога Краља Гајумарта који са својим народом живи у почетку посве примитивно, у горама, али после у свему много напредује. Његов син Сијамек погибе у боју с дивом којега је Ахриман против њега послао. Други краљ је Сијамеков син Хушенг који пронађе ватру и уведе култ огња. За владе трећега краља Тахмураса људи су још више напредовали: научили су ткати, прести и животиње припитомљавати. Осим тога, овај краљ је победио и дивове (отуд му и назив „Дивокрота“); они су му пове– рили разне тајне, па и вештину писања. Сва три краља владала су свега 100 година. Овде можемо одмах приметити, да испод имена свакога краља, чија се владавина опева, стоји и колико је година владао. Ово би наравно више спадало у какву хронику него у херојски еп, али не треба заборавити да је песников циљ био да прикаже целу народну традицију и прошлост.
У владавини ова прва три краља приказан је развој људскога рода до културнога степена. Ово је учињено на доста наиван начин (како је ваљда и у народној традицији било), а и ликови првих краљева су доста нејасни. Нешто слично сеи иначе сусреће у Шахнами, јер сви краљеви нису од јед-