Sion

343

мало смишљенији. Али у сред те једнолике гомиле узвишују се е небу неволико стубова и ноказују најнлеменитији задатак човеков. Исус је највиши стуб међу овим стубовима, што ноказују човеку, откуда је ои и чему је дужан да тежи. У Исусу је сједињено све што је добро и узвишено у природи нашој." Обраћајући се личности великог оснивача хришћанства, нисац вели: „Ти си главни камен у темељу човечанства, и да се твоје име отргне од света овога — свет би се потресао до темеља. Између тебе и Бога неће бити више разлике. Прави победиоче смрти, иочни владати дарством твојим, где ће док је века ићи за тобом твоји верни, обим царским путем, што си га ти прокрчио." То је главни и општи поглед Ренанов на личност госиода Спаситеља нашег. Без сумње, то није поглед хришћански; нити је пак поглед, што га црква хришћанска имађаше у нрвоме почетку своме и што га улеваше свима последоватељима Христовим; нити је поглед, по ком се верни клањају пред господом Спаситељем не само с благоговењем, него и с љубављу, надом и молитвом, као нред вечно живим, обилатим у љубави, свезнајућим и свемоћним посредником нашим пред оцем пебесним. Но нека баш писац и остане при своме погледу, — њему ће ипак бити тешко или боље да кажемо, биће му са свим немогућно, да буде доследан у нацрту Исуса Христа, чим се у тврдо решио да се држи рационалистичког начела у тумачењу јеванђеља. Ми овде нећемо судити а рпоп; прогледаћемо, како се у самој ствари мири основни поглед на величанство оснивача хришћанства у књнзи Ренановој с разним појединостима у животу и служењу његовом. (ПГОДУЖИЂЕ СЕ.) Папство и његова центра/шзација. (ПАСТАВЖ.) Бог свемогући, који кара и милује, беше за три века ставио на тешко искушеније своју љубљену заручницу свету