Sion

627.

Домаће васпитање то је тврд темељ, на ком се даље зидати има у народној школи , која је друга чињеница васпитања дечијег. — Сви су увиђавни народи из најстаријих времена признали, да је деци као будућим грађанима светским много више знања потребно, него што га у родитељској кући прибавити могу, те на ту цељ оснивали су школе, као јавне заводе, где би им се деца могла васпитати по правилима и захтевима науке. Ако и јесте било у различна времена код различних народа школа, где се мислило да је довољно млади нараштај упознати са сувременим наукама и вештинама, а по негде и развијањем телесних сила, ипак оваке школе без нанаравственог, моралпог изображења нису могле потпуно одговорити задатку своме, јер само умно изображење без моралног и истински релиђијозног подобно је светлости без топлоте, а по речма св. писма воћки, која не доноси никаква или рђава рода. Тек хришћанство кадро је било дати народној школи потпуну важност и значај тим, што је оно следујући примеру божанственог учитеља, који је и приповедао истине и разпростирао врлине међу људима, школе своје тако удесило, да у њима и разум може наћи нужног за живот знања и срце релиђијозно-моралног облагорођења, и воља пријемљивости за све, што је красно, добро и корисно. Овако су данас уређене наше народне верозаконске школе, и с тога се само у њима може нараштај наш, као што треба васнитати и изобразити за ваљане и корисне чланове народа, цркве и у опште друштва човечјег. Па с тога и народ ваља да свим силама настоји одржати школу као таку, и никаква труда ни средства не штедити, да је узвиси до оног ступња достојанства, које јој по важном задатку њеном пристоји, добро знајући, да ће свака материјална жртва, која се приноси на побољшање школе и аених савесних радника, донети нам у своје време обилата плода у моралном погледу. Но запитаћете благ. слушатељи ! одкудајето, да од најбољих родитеља постају врло често неваљала и развратна деца? 40*