Sion

716

да види еваки; њу види само онај, аоји има спремно око за то. Да разјаспимо то једним примером. Написан и. пр. лисг синфонијом Бетовена исказује свој смисао и значај само уметнику. Овај познаје сваку ноту и сваку цртицу аегову. И ако пренесе те зраке у музику — ето ти красна и мида склада. Управ тако стоји ствар и са природом! Поједини појави, као и поједине ноте вреде само тек онда , кад их спојимо и њихов садржај схватимо. Без сумњ.е свак би сматрао за луду онога, који би рекао да су те ноте Бетовенове синФоније случајно постале на хартији. На сваки начин бесмислено суде и они који сматрају за играчку сдучаја дадеко већи и чудноватији склад овога створенога света. Чим дубље у природу улазимо, тим се више уверавамо, да само вера у једнога Бога, којп је по плану и предрачуну створио и небо и земљу, — може погодити и разрешити питања о природи и о људском животу." И заиста, замислити да су писмена случајем иостала, да су београдске куће случајем сазидане, да је слепи случај измислио, спевао и уредио наше дивне народске песме , зар не би била највећа будалаштина ? Међутим код Бихнера и његових следбеника као да изгдеда тако! До душе они веле: „праматерија носила је у себи кдицу свију организама, а из ових клица развило се у извесним периодима и небо и земља." Но ми им овде стављамо три питања, која природно истичу из таквог опредењења њиховог о небу и земљи, а на име: Од куда произлази она. праматерија са клицом свију органпзама ? 2. Одкуда она снага, којом се праматерија развила и свој дапашњи облик добила ? 3. Од куда је онај закон, по коме се управљао развитак праматерије? Но ова питања стоје ван круга природних наука и спадају у метаФизику, а ова их без Бога створитеља ликако није кадра решити. (ИАСТАВИЋЕ СЕ).