Sion
738
то непостоји! између Хришћанства и ма какве друге релиђије разлика је таква, као што је разлика међу небом и земљом." „Сваки ће репшти ово питаае тако исто као што га решавам и ја сад, ако само има истински поглед на ствари и добро проучи људе. Ко оД иас, ђеперале, —■ размишљајући о различним релиђијама и веровавима — не би могао рећи у очи њиховим оснивачима: не, ви нисте богови, нисте избраници божји ; ви немате овлашћења с неба. Ви сте слепљени од те исте земље од које и сви остали самртни. Ви имате све страсти и иороке и то тако очигледне да би требало и њих обожавати заједно с вама. Ваши храмови и ваши жречеви зар не исказују на сваком кораку ваше порекло ? Морске басне и трули идоли — ево ваша релиђија и ваши богови! А је ли могуће све ово упоредити Хришћанству ? Никако! Ја видим у Љгкургу, Нумију, Конфунцију и Мухамеду доста добре законодавце, али не видим да има код њих ма што из чега би се могла видети њихова божанственост ; па и они сами нису смели то о себи рећи. Они су први у своје време исто тако као што сам био и ја. Ништа нема код њих што би исказивало у њима нека виша божанска суштаства; напротив ја видим да они у многим одношајима наличе на мене, као што личим и ја на њи. Ми смо сродни. Слабости и заблуде њихове зближавају их са мном и са свима људима на овој земљи. „Са свим друго нешто ја видим и налазим код Исуса Христа. Све што он има и све са чим влада, саставља за ме предмет дивљења! Његов ум куд и камо превишава мој ум; пред његовом вољом ја "се клањам. Између њега и ма кога другог на овоме свету ја не могу да нађем никаквог упоређења, То је неко особито суштаство! Његово рођење, његов живот, његова смрт, дубљина његова учења у коме видиш најтежа питања и у исто време диван одговор на њих, његова власт, његова радња у течају толиких векова и царства, — све је