Sion
653
сам по себи нема никаквог права што одузимати и^ и дометати символу васионског сабора. Год. 1014 уступише у Риму захтјевима дара Хајнриха II и ГШодие постало је свеобћим. Сада већ исповједање вјере није бидо више једнако на истоку и на западу. Међутим све се више развијаше у Риму тежње ка свеобћем господству. Кад крстоносцп освојише цариград, била је уведена у источној царевини латинска хијерархија, а на неким мјестима и латинска литургија. Поступање Инокентија III, Француза и Венецијанаца, довело је до најжешће опрјеке исток са западом. У овој неједнакој борби , у којој је запад далеко јачи био , источни народи у своме тврдом држању старе Форме Символа налазише најбоље средство да се насиљу одапру и ради тога све јаче нагласиваше разлику, која је постојала међу истоком и западом у исиовједању вјере. Латини , пошто је римски нрестол узео под своју заштиту ГШоцие, морадоше се сада суарати да га оиравдају. Питање о происхођењу Духа светог постало је уједно нитањем о авторитету папе наспрам васионског сабора. Да се дометак оправда почело се је на западу доказивати, да папа има право заповједити да се један или други чланак символа промјени и да усљед тога он — папа стоји над васионским сабором и над васцјелом црквом. Инокентије III не називље се више, као пређашњи папе, намјесником св. Петра, или као посљедујући папе , намјесником Христа , него намјестником самога Бога. — Посље тога Латини стадоше захтјевати, да морају и Грци иризнати дометак ГШо^ие, зато што је он папом одобрен. Пропадање моћи грчке царевине ириморало је цареве грчке да из политичких разлога ступе у договоре са папом и са западом. С том је цјељу сазван био 1274 год. II Дионски сабор. Да припреми и олакша сајединење, папа је наложио Томи Аквинском да састави систематичко једно дјело, у коме би се доказивало право иапе да установљује исповједања вјере. Тома се је ради тога ускористио једним сборником