Školski glasnik
Стр. Ш.
1зр. 7.
мирне душе оставнти то средство,јер она може посредно веома сретно утнцатн. Узроци полног дражеља су у слабостп лгиваца, недостатку кретања, отровној књижевностн, иеподесној одећи и неподесној хранн. Као изврсно средсгво за јачање ашваца препоручује се: велики нростори за спгралншта, телесни рад у слободн, телесно вежбање, пливање и веслање, честа промена наставе са нзласком у слободу, смаљен број наставних часова, школе у шуми и у пољу. Мора се назптп шта деца чптају; ма какве књпге таманити. Забранити ношење узаних чакшира, мидера и огрлица. Проста храна без јакнх зачпна за децу је најкорисннја. А најважппје је снажење воље. Дете се мора прнвикнутп, да своје жеље и нагоне умери. Да буде од себе господар. У наставп треба да му се такп узори прнказују; а сам васпптач треба да је пример томе. — Школа, дакле, може полно поучавање оставити па страну, јер посредно може иа том пољу врло благотворно деловати. Са многих страна се нстиче опет протнвно становиште, да је на том пољу дужност породице да радп, парочито матере. Ово се Ш1шљење поткрепљује тиме, што је школа тек помоћни васцитни чпнплац породицп и кући. Она треба да се чува да не улази у круг породичне задаће. Што се вшне ослони васпитање на школу, у толико ће мање радпти природни васпптачи, родитељи. Они ће се навићи да сву ту брнгу оставе школи. — У породици је то иросвећивање нарочпти задатак материн и оиа је за то способна. Неправилно је мпшљење, да тој науци треба научне спреме и уметничке методе. Напротив, што се простпје прнкажу чињеиице, у толпко је одјачег утицаја поука. Децп не треба о томе научног сазпања, њима треба оно саопштавати што могу разуметн. Мати је према своме детету у природном одпосу н ире је у положају да у том правцу опћи с дететом него учитељ или неудата учитељица. „Најбоља је метода љубав п поверење. Што постоји између матере и кћери, та метода ће матер поучити, да згодну реч употреби у згодно време и у згодном облику. У тој методи је заиста мати претекла учитеља и учитељпцу, већ и с тога што она говори поједином детету и то своме детету." Уз то ће реч из материнпх уста бити од јачег утицаја него учитељева п учптељичина. — Пстппаје, да има матера које се иеће хте-
тп прихватити тог поучавања, јер не увиђају дужност за то. Не би ли било у таком случају корисннје покушати, да се оие упуте и задобију за ту дужност, пего да нм се просто одузме та дужност ? — Полна поука у школи је још и непотпуна и недовољна, јер она децу баш управо опда отпушта, кад је нај потр ебнпј е иа њих морално у т п ц а т и и ч у в а т и и х, а то може тада једино мати добро прихватити. — Поука о полним односнма, дакле, дужност је куће, нарочпто матере. Из свега се внди, да се пнтање о полном поучавању у школн не може тако лако решити. Има разлога п за, алп пма и врло јаких нриговора томе. Па ни самп учитељи нису у томе сви споразумни. У Франкфурту је већапо о томе и постављена су шггања на учитеље и управитеље школске које за, које против тога, од 1С управитеља виших мушких п женских школа било је 7 за, 3 против, од 26 ректора грађанскпх школа, било пх је 20 за, а 6 против полног поучавања у школи. Према овде изложеном види се како то питање стоји п на западу. Ми смо донелп у збпјепом изводу данашње становпште у томе, како би се и наши круговп учптељски с тим упозпали. Држимо, да за школу нпје тај рад никако и нигде, а нарочито не код нас и сличннх народа и држава, где породица још ннје културно толико зрела, да бн схватила добру намеру школе п иаставе у тој поуци. Задаћа на томе пољу треба да је материна и још дуго п дуго да остане у њеним рукама, свакојако не у оном правцу како то заступа Лшпњевска, него у оном разумном и опрезном поступку, како су то честпте и паметне матере и до сад радиле. А у том послу добро ће им ипак доћи да прочитају по неку дидактнчку ствар, која ће им у томе помоћи. Така једна вешто и опрезно написана дидактичка ствар је и књига „Код ујка доктора на селу."
Б Е Л Е Ш К Е. Састанак срп. вероисповедиих забавиља одржаће се трећп дан Ускрса у Новом Саду, у 9 сах. пре подпе у срп. нар. средишњој школи. Срески учитељски збор новосадског школског среза, одржаће седпицу у среду 21. апр.