Školski glasnik

(Јтр. 2(59.

школом п проеветом. Овај садањп мптрополпјски збор има ту нлемениту задаћу, да нашем школском живОту среди стварнији и правилннјп правац. Да пзнесе своје мпшљење какву жели Школску Уредбу. Искуство које смо имали за последњих 40 година пашег самоуправпог школског живота. поучпло нас је многом чему. Та поука треба сада да нам буде нзвор из којег ћемо поцрпстп темељно увербње, да наш просветпп живот ие може бити унапређен празипм речима, него делом, да темељап рад школе и наставе тражп и темељпо спремне раденпке, алн да такав сређен рад пе може битп оетављен на мнлост п иемилост разнпх слабо просвећених елемената, које тек треба пуном еиергијом задобијати за нрпсталице прдве просвећености, пего да оргаипзоваиу раду па просВетн, могу дати полета п стварне вредиостп само они људи, који су пртпупо посвећени у тај веома тежак и сложен рад. Усвајањем така основна начела у просвет-

1>[). 16

иом раду, може раду на просвећености иародпој бпти зајемчеи нрави успех. Учптељство поздравља овај нов правац у уверењу, да се с њиме неће застатп већ код првог покушаја. А да докаже да су његове тежње за оваким радом биле искрене п оправдапе, заложиће све што пајбо. |>е у себн има да па оваку човечпу и срдачиу предусретљивост, одгбвбри свеспим, озбил.пим и достојапственим радом, како бп и себи осветлало образ, а н у наша просветна самоуправна тела, улило трајпа поверења у своје напредпе пазоре. А тако створеном снажном везом поверења, међу оба просветиа чипиоца, представницима нросветне управе и просветним радппцнма, да се што моћнпје прнстунн остварењу оних пророчких песникових ноклича: „Посејте њиву будућих дана, Раднте на њој са свпју страна. Рани нам треба брзога лека, Отвор'те извор сретпијег века!" М.

ШКОЈ1СКИ ГЈ1АСНИК

Постанан „Школск^ Ур^дб^" од 1872. год. — Прилог раду српске омладане на просветном пољу. Реч пред стварањз новога школскога закона. (Наставак.) III. 'У 14. броју „Шк. Гл." изнели смо захтеве модерне педагогике, који се стављају у погледу учнтељских и школскпх питања. Данас почињемо са самим предлогом саборскога школскрга одбора. да се внди. шта се све хтело са стране сриске омладине седамдесетпх годпна да створн на иољу школства у иас. С друге стране доноспмо паралелие параграфе. школске „Уредбе" од 17. јула 1872. онако како је она санкционисана, да се види, шта је све од предложених ствари ушло у закон. После овога донећемо п саму дебату у сабору, да се впди, како је од овде пзложепога предлога дошло до ове садашње уредбе. Предлог и уредба гласе овако: Н А Ц Р Т закона за српске народне школе. По иредлогу саборског школског одбора. § 1. Свакн Србин и Срнкпња православне вероисповести дуаши су као г родитељи своје или поверено им дете иравосл. веронсповести датн настављатп у науци, која је законом прописана за основну народну школу, било да га

У Р Е Д Б А за срзске народие школе од 17. јула 1872. ПРВИ ДЕО. § 1. Сви роднтељп или заступницп њиховн дулпш су своје нли иоверено нм дете православне вере и српске народностп слати у основну школу од 6 до 12 односно 15 годпна .