Školski glasnik
Стр. 61.
ШКОЛСКИ ГЛАСНИК
Бр. 4.
сове, нису скоро ништа приметпла нашто је дада настава подстрек, п ако су показала воље, дочим су деца мог нпжег разреда често чииила излете у плангше. пол>апе, на извор или по брду. (Наетавиће се.)
ОЧИГЛЕДНОСТ И ОЧИГЛЕДНА СРЕДСТВА У РАЧУНСКОЈ НАСТАВИ. МИЛОШ ПОППРП — САРНЈЕВО. Ј. Очигледност. Као што је омигледност основ сваке представе, те без ње не може бити ни јаспа представа, тако је она још важнији у рачунској иастави. Не само да очигледност у рачунској настави чпни представе јасне, него је она и од научнога значења. Бројне представе нијесу толико јаке, као што ће бити јаке, ако се то вјежба у природи, јер ће нам дати јасне представе јединица или означепих количина као и нреинаке код разних рачунских операција. Више вриједе представе стечене у ирироди, пего макар које стечене у школи, макар се како строго радило по методскпм захтјевима. Конкретне стварп н догађаји, које су ученици видјелп, само су средства да оно, што мисли створе доведу до бржега и сигурнијега закључка. Рачупство је мисаони и разумнп рад, а не забава за око, те је зато очигледност од још веће важности. Настаје иитање: кад је највећа потреба стјецања представа? На ово пптање лахко је одговорити, кад знамо да је природно, да је највећа потреба у почетку рада. За очигледно представљање разних бројева и количина употребљавају се разна средства — о којима ћемо послије говорити — али за сада наглашујемо, да та помоћна средства морају бити једноставна и позната. И код појединих оиерација иајлакше се долази до спознаје помоћу непосредних иредстава. Очигледан рад код додавања, одузимања, мјерења и т. д. најбоље је да тај рад врше сами ученици, јер поред тога што им је представа јаенија, привикавају се и иа саморадњу. Како у сваком предмету, тако
п у рачунству, о чем се год говори треба то и очигледно представити. Кад се говори о мјерама иије довмљно иоказагн разне мјере, него дјеца морају п мјерити, дакле морају се научити тим мјерама служнти, јер ће их тиме схватити са практичне и рачунске страпе. На сату иоказују се основни појмови рачунања времена. Ово је врло нужно, јер баш код нас се најмање обраћа пажња овој мјерп. Догађа се, да варошко дијете. које идући од куће до школе види на сокаку најмање три часовника, па опет се може догоднти — ако је учитељ превидио обрадити ову мјеру у школи, да дијете сврши четврти разред осповне школе, па не зна на часовник. Кад је тако у варошима, како је тек' на селу, гдје дијете ријетко кад може мотрити часовнпк. Не треба спомињати од колике је важности упознати дјецу са иовцем, јер пцје риједак случај да иарод не позиа новац и тиме трпи штету. Од важностн је упозиатп дјецу са „порезном књижпцом" и том ириликом упутитн их у ирава и дужности грађана. Није од мање важностп упозиати дјецу и са „возним редом", јер није риједак случај, да се „возним редом" ие може послужити човјек из вишега школовања, а камо ли оиај, који .је свршпо само "основиу школу, у којој на жалост ннје о томе ни чуо. Очигледиост се ие може кроз сво градиво рачунске иаставе провестп из иростога разлога што не можемо појмнти веће количиие. Ако метнемо на једну хрпу само- 100 К. то нећемо моћи знати тачно коликоихје; док их не избројпмо. Ако се окренемо од те хрпе те неко узме нли дода коју круну, то ми не можемо познати; дакле не можемо схватити ту количину. Тако је код одраслпх, а како је тек у томе погледу са дјецом, која донашају у школу са навршеном седмом годином једва јасну нредставу количине броја 4! Из овога излази, да се количине могу очигледно представити у неколико првих десетпца или само у првој десетици, а даљњи рад оснива се на маштн. Али из овога не излази да се очигледност одбаци. Њу треба задржати, јер се иомоћу ње лакше долази до разних опе-