Školski list

91

ДванаИсто вештбан4. (Успоред с' 12 левдом Науке гледанл о чиновима и занатима). 1. Распознаван4 сугласника. У пређашнБИМ лекЦ1лма разстварагоћи речи на гласове и изтражугоћи самогласе, већ су деца све сугласнике више пута посебце изговорити морала, па тако сад едва ако узтреба пет или шест сугласника поединце учити разпознати, кое е за по сата готово, а остале ће деца лако и сама изнаћи и познати, и ту ће учителго посао лако ићи, ако е оне пре^ашнб леквде своВски радш. Ред заученб сугласника' пр.епоручуе се по сродствугласа, све сродна едно до другога, као : б и п, в и ф ; г, к и х, д и т, ж и ш, 3, с и ц, ђ и ћ, Ц и Ч, л И љ, н, њ, В м. За свако од ових доста е само рећи по едну реч кон се свршуе с' дотичним гласом, па дати да го деца растворе, и споменувши и познате гласове , упутити их на свршетни глас да га упамте. п. пр. овако : Растворите реч : боб на гласове, кои е ту самоглас (о). Кои е глас за нбим? (б). Кои е глас пред самогласом о? (б). Како се изговара заедно први и други глас од речи „боб"? Како се изговара заедно други и трећи глас? Како се изговара цело? Погодите едну реч кол се свршуе гласом б'? Акол се почин^ тим гласом. Растворите реч „т о н" на гласове? Кои се глас на свршетку чуе? Изговори самоглас о' са гласол п' заедно (оп). — Пога^аВте речи кое се свршуго гласом п 1 ! — и т. д. Као што е речено, чим се неколико сугласника' овако прође већ ће деца устанго бити без муке све гласове разпознати. Но приметити иман, да се по варошила неки гласови зло изговараго и то попаИвише, ђ место џ; ћ м^сто ч. и обратно, као ^еп, ћовек и т. д. У тим местима, са оном децом, коа гласове те наопако изговараго, мора се учителв подуже бавити, учећи их речи те растварати, правилно посебице гласове изговарати , и ове опет у слогове и речи спаати. 2. Писан^ потеза ког зовемо: горе и доле замотан * Пише се између све четири спомоћне лише, а тактира се 1. за танки што иде у вис; 2. за дебели доле; а 3. за савиенн потез шго иде одоздо у вис. Са овимвештбан!м завршуго се приправлан^ за писан!; и читан4. У идућем брого почећеио говорити о самом ученго писанл, о познаванго писмена и о считаванго.

*) Види кратко упутство, Фиг. И. на првои таблици.