Školski list
101
Буду ли пак горепоменуте средн4 школе у нашоИ земЛ1 >и, на име Сомборска и Вршачка реалка, и Новосадска гимназ'ш и реалка примиле мађарски език за учебни, онда, али тек онда имао би се и то само у главне школе наше на место немачког езика мађарскИ увести, ал' учеиб неаачкога морало би тада сасвим изостати. Но рећи ће когод, има родителн, кои бл ради да им дете из IV основног разреда пређе у БаИску, ПечуНску, Сегединску, Темишварску или другу кош гимназно, па због те деце нуждно е да се у србскоИ школи учи и мађарски барем читати и писати ? На ово приметити имаз! : Ако би допустила да се у нашим главним основним школама уз све садашн1> науке и езике тшт и мађарско читан4 и писан^ као редован нредмет уведе, то би се за ово последн4 едва два или наИвише три полусата преко седмице употребитн могла. Тим би се и учителБи иученици сила намучили, а ови ипак не би толико успеха показали, да могу у гимназш прећи, него би едва у мађарску IV. класу примл &ни бити могли, притом за сву ону осталу децу што у немачке среднБ школе ил' на занате ићи намеравак), био би сав таб труд дангубан, несносан иуправо рећиузалудан. За ону србску децу, кого родителБИ желе у мађарску гимназш дати, знам л ова три спомоћна средства. Прво е средство, да се родителБИ договоре са едним учител4м главне школе, — кои е кадар децу мађарски учити, — пак нека оваИ за умерени хонорар, њихову децу у извапредним часовима по 3 сата седмично барем за едну годину учи мађарски писати, читати, разумевати, по нешто говорити и правила граматична познавати. На таИ начин ће ова деца иного више и за краће време научити, а учен4 то ипак неће сметати школи и напредку остале деце, кошИ та8 език шв од потребе. Овако се већ три године у IV. разр. Сомборске мушке школе приватно мађарски език предае с 1 таким успехом, да ученици, што га ту уче, у Баи, у Печуго и у Врбасу у 1. гимн. разр. примл^ни биваго, и гдекои се тамо у наукама отликуго. Друго е средство, да такова деца учећи Србски IV. разред приватно код куће од инструктора уче мађарски. Ово се преноручуе тамо. где учителБИ срб. школе не би у станм били децу у мађарском езику приватно обучавати. (Продужиће*се).