Školski list
— 298 —
Вагребу од 20. јула 1880., бр. 2150 употребљавати у свима народним школама у бившој војничкој крајини. Обраћајући наж1ву гг. учитеља у војничкој крајнин на тај однис, додајемо уједно, да је поменуте иисанке издала књижара А. Р1сћ1ег '8 ЛУШлуе & 8оћп у Бечу, нреко које их ваља наручити. (Квинквеналп учитеља у Троједници.) Како у смислу закона са 1. октобром 1880. настаје за гдекоје учитеље „пучких учиона" уживање једнога нетогодишњега доплатка, то је земаљска влада под 24. сент. издала наредбу, како се има поступати том приликом. Петогодишњи доплатак припада само оним учител>има, који су пет година непрекидно и усаешно службовали. Ни један учител. нема дакле апсолутнога права на исти, већ ће се ти донлатци давати само оним учитељима, за које буде доказано, да им је службовање учитељско било усаешно и непрекидно. Како о том имају своју реч (наиме и о моралном, друштвеиом и политичном понашању) да кажу општински школски одбор, кр. школско надзорништво, кр. поджупанија и најпосле земаљска влада, то се бојати, да право на квинквенале не постане илузорно за многе учитеље. Ни то није знак велике наклоности према учител.ству, што је горња наредба издана истом 6 дана пре рока, кад треба учител.и већ да стуне у уживање доплатка, дакле и који га добију, неће га добити, кад је требало. (Сомборска црквена очштина) на издржавање својих српских вероисноведннх народних школа' нрима од грађанске општине сомборске годишње 14.280 Фр. и овим новцем издржава 5 школа у вароши и 7 на с-алашима, у којима дела 13 учитеља, 2 учитељице и 1 катихета. На издржавање своје српске више девојачке школе троши иста црквена општина из свог просветног Фонда годишње 3590 ф . —■ и тако свега на просветне цели издаје она 17.870 ф . Осим тога иста онштина оправља и у добром стању држи здање срн. учитељске школе сомборске и прилаже овоме заводу 300 ф . годишње. ( Четврта учнтељска скуаштина шајкашког округа ) сазвана је за 1. окт. о. г. у Жабаљ. ('Иросветни савет у Орбији) изабрао је нарочити одбор, да му поднесе извештај о преображају средњих школа. Из извештаја тог одбора видимо, да исти одмах у почетку помиње, да ва.ља добро разликовати пзмеђу основнпх школа варошких н сеоских. Прве су ошптинске, приступачније деци и по рђаву времену, родитељи радије дају дену у школу, деца могу остати у школи више година, да изуче не само писати, читати и рачунати,