Školski list

— 83 —

Цромепа, коју г. министар предлаже, била би још и с тога нужна, што се у садањој учитељској школи сувише много учи, много више него што по мнењу г. министра треба да зна учитељ, где се характерпстично изражава, да учитељска школа каква је сад „ надбацује свој прави задатак." 0 поменутом нредлогу имао је у смислу закона да искаже своје мпење главни просветни савет. Исти је изабрао ради тога нарочити одбор, који се поделио у већину и мањину. У већини беху: Стеван Д. Поповић, Светозар Милосављевић и др Војислав Бакић; прва двојица беху пе^о време управитељи, а иоследњи је и сад проФесор учитељске школе. Мањипа се састојала пз ЈБубомпра Ковачевпћа, садањег унравитеља учитељске школе и дра Николе Ј. Петровпћа, секретара у министарству просвете. Одборска већина није усвојила законски предлог, мањина се изразила за њега. Главни нросветни савет прихватио је иза дуже дебате мнење мањине, те се у смислу исте одазвао министарском предлогу. Поред свог уважења према личности садањег г. министра просвете не можемо да се опријатељимо са редуковањем учитељске школе са четири на три разреда, јер квантитативна добит биће од тога врло мала, а извесна је квалитативна штета. И у најбољем случају постигло би се тим само обратно од онога, што г. министар пребацује садањој учитељској школи т. ј. да поред хвале вредне каквоКе није одговарала потребама количине. Али ио нашем мнењу је ово последње мање зло. Што већи углед буде уживао учитељски сталеж у друштву, у толико ће се више њих одавати учитељском позиву. Што новољнијп буде постајао положај учитеља према другим сталежима, у толико вшпе младића куцаће на вратима учитељске школе. То се опажа и по другнм земљама, где је иза првашње оскудице у учитељима настала већ „прекобројност." Сваком годином миожи се од неког времена број учитељских кандидата, тако да се на многим местима не могу сви ни да приме. Већ и у Угарској почиње то да се опажа. а за коју годину нашли би извесно ту појаву и у Србији, особито после овогодишњег закона о учитељским платама, који знатно поправља материјалан иоложај српских учитеља. Поред тога није заиста било потребно, да се учитељска школа преуређује у смислу министровог предлога, него би за прво време било већ довољно, да се повисе саДање приправпичке штиненднје. јер са 20, па и са 36 динара