Školski list

— 148 —

Где пак не постоји пети и гаеети разред народне школе као што је у Славонији и у Хрватској, тамо се због пространства свога цео катихизис за једну годину у четвртом разреду свршити неможе особито како су часови за наставу у науци вере јако ограничени. С тога се у таквим школама у четвртом разреду редовно има свршити само нрви део иространог катихизнса о вери и св. тајнама. Но катихета ће у недељне и празпичне дане на каталогу скуиљеним ученицима старијих разреда повторне школе разјашњавати други део истога катихизиса о иадежди и особито трећи део о љубави хришћаиској. Ово носледње учепици повторне школе треба да и науче. Најудеснија књига за ову паставу је: „Нрострапи катихизис православпе источне цркве за више разреде пародних и за ниже разреде средњих школа по принознатим и најодабранијим у духовној књнжевности православне цркве делима написао Никола Ђ. Вукићевић. Књига прва о вери, и Ењига друга о надежди и љубави. (Панчево накладом књижаре браће Јовановића 1880.) Прву књигу уче и имати морају сви ученици четвргог разреда а другу ученици петог разреда свакидагањ^ као и ученици повторпе (опетовне) школе. У напред се напомиње да се из ових књига само символ вере, молитве, заповеди и главни цитати из светога писма, као и наведене у њој молитве и духовне несме учити имају па изуст од речи до речи, а све остало има се устмепим казивањем и катихизирањем уз читање дотичног иредмета под неиосредним катихетиним упутством и објашњењем научити а код куће читајући и размишљајући понављати, те тако сљедеће лекције смислено на нитања катихетина својим речма одговарати. Никако се пак не захтева да се одговори из књиге од речи до речи на памет уче и рецитују, јер такова настава ништа не вреди, него је још у многом обзиру штетна и дангубна. Наставно градиво за четврти разред распоређује се нрема школском времену овако: ТТрвпга месеца учи се увод у православни катихизис. Настава о Божијем откровењу, о светол предању и св. писму. Познавање имена и краткогсадр-.«саја пајгдавгшјих гсљчга Св. Пивма стдрог и свију књига новог завета, саупутством како ваља читати С. Писмо. Затим се прелази на поделење катихизиса и па наставу о в(-ри у обште. Другога месеца учи се први члан символа вере са науком о једном Богу у светој Тројици, затим о нрвом лицу св. Тројице, о главним својствима Божијим, о створењу света, и људи, о души човечијој, о образу и подобију Божијем у нама, о ангелима, и о промислу Болхијем са упутством како нам се ваља владати кад нас беде и невоље снађу. Трећега месеца објашњује се други члаи Символа вере и наука о божаству Исуеа Христа примењује се за упутство к тежњи добродетељима хришћанским. Затим се обгаирно учи трећи члан Символа вере са науком о човечаству Спаситељевом која ее у свезу доводи са библијском повегаћу о наду Адамовом и са евангелском историјом о искуплењу рода човечијег кроз Исуса Христа. Уз то се иопављају главни догађаји из живота Снаситељевог који се деци овде представља као најузвигаенији узор свију врлина. Четвртог месеца учи се четврти члан Символа вере с понављањем повести о страдању Христовом и са науком