Školski list
-- 295 —
Налпљедника. Друга двојица највредпијих учитеља наредило је Њ. Височанство да се иредложе ради материјалне награде. За тијем остави Његово Височанство дворану уз бурно клицање скуиштинара. (Гл. Ц.) ' ПРВН ЗБОР ГЛАБНОГ ПРОСВЕТНОГ СШТ1 (Наотавак и овршетак.) 14. августа продужен је сиецијални иретрес наставног нлана. Пошто је ирочитан записник јучерашњег састанка стављен је на дневни ред: 2. Српски језик. А. Николић предлаже да се литерарним облицима у V. разреду даду 3 часа. Св. Вуловић каже да је за ових осам година српском језику поклоњена довољна пажња, па при свему томе уснех је био мален, као што се то приметило иа испиту зрелости. Он налази да је главни узрок томе у методу предавања. Срп. језик учи се већ од 1 разреда Факултетски. Граматика се учи четири године, и то у сваком разреду, по један део, те тако ученици не чују систем одмах, него тек после четири године. Најбољи је, вели, метод концентричних кругова, као што то има код Француза за туђе језике. Према томе требало би да се у 1 разреду у кратком изводу даду главни закони свију делова, у II. и III. разреду да се тај скелет нонуњава, а у IV. разреду да се пређе цела граматика. На тај пачин би се све попављало, па се не би заборавило. — Учење граматике у основној школи треба са свим да отнадне јер нема никакве користи, него се деца само муче и троши се бадава време. Место тога треба написати боље читанчице за основне школе, на то ђаци нека читају и нека уче на памет народне несме, пословице и т. д. Г. Министар примећује да то спада у нрограм, по ком ће се срп. језик предавати. За ову годину ће наставници нредавати ио својим програмима, које ће својој колегији поднети, носле ће се иозвати колегије да израде ирограме и раснореде за будуће. То ће се дати стручној комисији у којој ће бити иаставници велике школе и средњих школа, па ће комисија на основу тога израдити нормалне нрограме. За то сад не треба о том говорити: II. Ђорђевић слаже се с предлогом А. Николића и смишљењем Вуловићевим о програму. Он жели да се у I. разр. репетира оно знање које ученици донесу из основне школе, у II. разр. да се учи о гласовима и основама, у III. облицима, и у IV. о реченицама. Ж. Симић каже да смеса свега у сваком разреду не би добра била, као што Вуловић жели, јер не би се учило ништа темељно. Он је за то да се у I. р. уче гласови, у II. облици именски, у III. облици глаголски и нешто из науке о основама, а у IV. разр. синтакса, и то свуда са читањем; у V. разр. да се учи словенска граматика и литерарни облици са но 3 часа, а у VI. и VII. разр. литературу са но 4 часа. Св. Николајевић каже да из срнског језика долазе снремнији ђаци на велику школу него из старославенског језика, српске литературе илитерарни облика, и то спремнији су они ученици који долазе из унутрашњости него они из Београда. С тога треба већу пажњу обратити на ове предмете. Но литерарне облике треба одвојити од срп. језика, јер то служи више као приправа за изучавање естетике. М. Маринковић слаже се с мишљењем С. Вуловића и жели да