Školski list

34 —

Уз рачун учи се у основној школи јот и геометријско обликословље. Предмет тај заслужује заиста највећу негу н он је позван, да у школи будућности заузме можда једно од најважнпјих места Нема тога предмета, на ком се у посматраљу може толико вежбати и који у толикој мери може пробуђпвати оно цељено духовпо својство, што га зовемо комбинацијом. Фребел, којега се име данас на све стране слави открио је велику вредност тога предмета за образовање Али да геометријско обликословље доиесе опај плод, који треба и који може донети, нужно је да се сасвим другчије учи, него гато се то сада чини. Облици морају да се уче на телима, на којима се налазе. Сасвнм је ногрешна метода, која већ у елементпма дели облик од тела, те свако за себе гледа. Тело је са својим обликом једна целина и као такова треба п да се учи • нема тела без облика пи облика без тела, обојепостоји само заједно. Учитељи, који раде обликословље са линијама, које вуку на табли и на папиру, не треба да забораве, да су те линије само знаци правих линија, да су дакле нешто апстрактио и да се на том основу не да солидна зграда подићи. Те су апстракције прагрех уобичајене геометријске наставе и из њега пониче стотина других грехова. Вуку се на табли, која кос положај зауз т /1шц вертикалпи иравци ; одређује се једиострано прав угао и т. д. Продре ли једном у све учитељске кругове уверење, да и за овај предмет важи правило: најпре ствар па онда знак, тада ће геометријска пастава бити сасвим лака ствар како за учитеља тако и за децу. Сећам се речи славногмпиералога пок. проФ. Квенштета, код кога сам у Тибннгену слушао кристалограФију. Кад ми ученици његови тешко схватасмо гдекоје ствари, он нам се смејао: Видите, господо, то су ствари сасвпм лаке и онкладићу се, да их могу сасвим добро да науче и деца у основној школи; али наопака метода, која влада у даиашњим школама убила је у вама сву комбинацију, у место да су се трудили, да од вас направе разумне људе, хтели су од вас да створе геније. Врли учитељ завршио је своју експекторацпју дугачким: ах геније! ком смо смисао добро разумели. Не једаред размишљао сам после о тим речима и иекусгво ме уверило како су оне биле дубоко основане Познавање геометријских облика може већ да буде предметом прве наставе, као што му је и Фребел дао места у својој системи, коју је удешавао за децу нре школског доба. Могло би се шта впше тврдптп, да