Školski list
— 70 —
Настојмо да нашим ученицима не овлада чежња за мртвим сјајем и благом, што иред очима делог света лежи и да не забораве на живо благо, које је у човеку самом скривено. Не заборављајмо ни на крајњу сврзу човечијег битисања, Ништа собом не нонесе, До скрштене беле руке И праведна дела своја ! Учитељу су сва деца једнако мила и драга; ту је равнонравност. У школи као умалој каквој добро уређеној државици, развијен је сустав домаћег владања на најлибералнијим основима; државна је Форма ту слободнија и сретнија него ли и у данашњим републикама. Тај сретни домаћи (школски) живот пореметио би се увађањем школских штедионица. Надничарев синчић, иначе вредно ђаче, оиазио би голему разлику између њега и трговачког или господског сина: прилози за штедионицу били би неједнаки Та и у самој Белгији, у вароши Гент-у, беше крајем 187 3 / 4 . од 16.658 ђака 6.525, који ни једног сантима не уложише у школску штедионицу, ма да су тамо у њих по нредлогу Лорана основане школске штедионице већ 1866. год. и ма да је Белгија иначе веома богата државица. Ко јамчи да неће сиротан надничарев синчић излагати или баш и украсти од оца муком стечену нару, и донети је учитељу за штедионицу! Но нека то не учини, тужни осећаји нонављали би се у смерном сиротанчету из дана у дан, оно би осећало неки бол без и најмање своје кривице. Такав поступак био би непедагошки, јер није сугласан са моралним правилом. А друго, провала између голаћа и богатирца била би му с дана у дан све Јаснија, и зар је немогуће, да би се овим начином однеговали будући нарушитељи јавнога мира и друштвенога норетка! Прилагање у школ. штедионицу може врло лако од ученика да створи будуће „Кир Јање", циаије, људе без срца и душе, јер и најмање незнатности и маленкости ностају велике и замашне честим нонављањем, ту би учитељево моралисање и предиковање врло мало иомогло, јер на дете неиосредно утичу сами предмети. Против школских штедионица говоре још и други разлози, али за сада да реасумирамо : 1.) Школске штедионице изнеле би нрерано и веома рђаво слику неједнакости у нрактичном човечијем животу. 2.) Са улагањем у школску штедионицу није могућа разборита штедња на основу продуктивна рада. В.) Тим би се начином и нехотице прецењивао капитал, мртво благо. 4.) Школске штедионице штетоносно упливишу на ученике сиромашних родитеља (јер се у овима порађа злоба и завист напрема имућнијим) као и на оне имућних (јер ће ови презирати сиротињу), а најпосле 5.) Деца ни немају никаква властита иметка. Г. В. учитељ. ташсшм У НДРОДНОЈ школи. Наш нови правоиис спада међу најпростије и најлакше правописе, јер у њему сваки глас има свој засебан знак, који се бележи. С тога је