Školski list
- 187 —
токару, вајару и стаклару, у кратко сваком занатлијн, који треба за свој рад камен, дрво, гвожђе итд. Све те занатлије ваља да знају сликом да представе неки извршен посао или посао, који имају да израде и да му израчунају цену. Они неће то моћи нити ће икад моћи да ностану добри и вешти радници, ако не нознају бар ирве основе геометрије. Само нод тим условом моћи ће они да избегну трудна нробања, неплодне покушаје и губитак времена, новца и скупоценог градива. Али то знање је исто тако потребно и земљораднику. Он је заиста увек у неприлици, ако не уме да израчуна површину неког поља или земљишта, те да му изнађе вредност и трошкове, које изискује његово обраћивање, Може се дакле рећи да је елементарна геометрија од користи за свакога, а за занатлију јо управо неонходна; и ношто је то тако, то мора она да има места у наставном програму основних школа. Геометрија је један од основа, што их је Фребел поставио својој васпитној системи. Нико неће порећи, да геометрија веџба дечији разум, да га оштри и да га чини подобнијим за схватање Размишљањем, које она изискује, учи се дете да правилно суди. Јасно је да се геометрија мора у основној школи да предаје начином конкретним и наочигледним. Дете мора најнре да научи да разликује тела, да их именур, да их сагради од папира, жице или нластичне земље (глине). Та вецбања дају умешност руци, сигурност оку и олакшавају схватање Фундамеиталних иојмова у геометрији. Неопходно је нужно да геометрија и аритметика корачају уноредо. Аритметика је тешка само због анстрактне Форме, у којој се учи. Али кад се из ње наставља као из геометрије, онда је она моћно оруђе за умни развитак. То исто вреди и за учење метричке системе, које ће бити јалово, ако се не прибегне правоме метру, ако се ученици не науче да се служе теговима и шупљим мерама, ако се не навикну, да саграде себи квадратичне или кубичне мере и да изналазе иовршину Фигура и занремину тела. Дакле ироучавати, сравњивати, мерити линије, површине или тела, у том се ето састоји нрактичка геометријска настава намењена занатлијама и вештацима. Цртањем различитих линија и њихових многобројних комбинација веџба се дете и у цртању, које се бар у иочетку не може да одели од геометрије, тако да се основи геометрије уче иомоћу цртања, а основи цртања помоћу геометрије. (Х, е Рго^гез). ШКОЛСКЕ БЕСТИ. (Усмени искити о учитељској сиособности ) у учитељској школи у Сомбору обављени су од 21. до закључно 25. јуна. Испит полагаху редовних 12 приправника и 10 нриправница трећега разреда и 1 принравница, која је лане 3. разред свршила, али због болести није могла лане испит да полаже; једна овогодишња принравница 3 разреда није због