Školski list
— 258 —
рада размишљати, а из сваке радње нека провејава добра намера. Пак и родитељи нека се мало промисле, како и чиме децу за школу спремати ваља. Криво чине родитељи, који своје дете воде пред учитеља као теле пред мееара, или као овцу у стадо, они ће тим поступком нанети^многе и премноге сметње учитељевом успешном раду. Још горе чине они родитељи, који својој деци иредставе учитеља као неко страшило, а школу као неку казниону, па их тек онда у школу доведу, пошто су им у главу увртили саме школске прутове и строгост учитељеву, који деци и сиграње забрањује. С тога нека родитељи и старатељи дечији овако поступају : 1. Је ли се време приближило кад ће дете у школу поћи, ваља му о томе говорити као о каквој веселој берби или о вашару; да ће оно скоро у школу поћи, где ће са друговима заједно и лепо учити, пак и сиграти се. Нека би му за ту свечаност набавили родитељи нову торбицу, нов шешир, ципеле, опанке или хаљине, књижицу са сликама, пак нека би му рекли: Драго моје дете, моли Бога, да што пре школа отпочне а онда ћеш добити ову или ову нову ствар, само буди увек поштен и послушан. 2. Добро је ако често пред дететом говоримо, како је то красна ствар, ићи у школу и онде се чему научити, јер од такових људи постају велика господа, чиновницн, љечници, адвокати, градоначелници, саветници, патријари, владике итд. све сами учени, богати л мудри људи, које сав свет поштује. Зато је много боље ићи у школу него чувати гуске или свиње, пак остати вечита кукавица и незналица. А у школи нема баш ни тако тешке радње; онде се ради и сигра са таблицама, писаљкама, књижицама, прописовима, а има тамо и шећера. Да би иак деца такову радњу у сигри заволела, неће бити с горег ако им дадемо креду или писаљку у руке, да по својој таблици малају и пишу како им је воља; ту ће бити потезова, крстова, ништица, звезда, дрва, коња итд. па ма ове слике и не одговарале својим оригиналима, оне ће деци олакшати посао у школи У кратко: све што држимо да ће у деци пробудити вољу за школом и школским радом, све то ваља употребити. 3. Морамо настојати да дете заволе учитеља, то ћемо постићи, ако му приповедали будемо, како је учитељ мудар, добар и пријатан човек ; како је пун красних врлина а крепак духом и телом; како децу јако љуби и с њима врло љубазно