Školski list
— 345 —
катастралног јутра, у њима би се имали одхрањивати калами од најбољих врсти, и најприкладнији за дотичну околицу, који би се општинарима безплатно сваке године раздавали. Иза овога ставља важност сађењу воћака крај путова, крај шума и т. д. од којих би била власницима велика материјална корист. Код пресађивања воћака ваља пазити да се неиовреде жиле, а сађење по могућности да се у јесен обави. Јаме у ту цељ нека се један метар дубоке још за лета ископају. Непријатељи су воћа разне гусенице и зецеви ; навађа сретство против ових. Шљива имаде код нас највише, али јој је култура доста, запуштена, јер се не пресађује, него гђе сама изникне, тамо и узрасте. У школским воћњацима требало би шљива да заузима прво место а ваљало би устројити код школе сушенице за сушење шљива. У школском врту требао би да ради један сталан надничар, кога би учитељ упућивао у разним пословима. У генералној као и у снецијалној дебати учествоваху више говорника, који се с малим изнимкама слагаху са известитељем, — с тога буду следеће резолуције прихваћене: 1. Школски воћњак нека величином обсиже најмање простор једног катастралног јутра, у којем би се могло засадити што више разних врсти воћака, које се имају одхранити као матице. 2. Школски воћњак има служити: а) обуковној сврси школ. младежи, б) за одхрањивање разни врсти воћака, а потом за ширење воћарства у целој околици. 3. У сваком школском воћњаку нека један сталан надничар послове обавља, а дотични учитељ нека га у том упућује и посао руководи. Тим ће начином рационално оцхрањивање воћака посиешити. 4. Од велике би важности било по развитак воћарства када би свака школа (дотично учитељ) на поджупанијску учитељску скупштину изложио именик оних врсти воћака што се у његовом школском воћњаку налазе. Тим би начином једна школа другој у помоћ притећи могла, а према нотреби могли би се том приликом и договори повести о успеху школских воћњака као и о набави разних врсти воћака, које се у оној околици још не налазе. 5. Да се воћарство у нашој домовини што скорије и свестрано умножи, прометом пако у народу и материјална корист постигне, од преке би потребе било, да се посијеши сађење воћака осим вртова по ораница, које леже крај путева, и у нољу, крај просечени широки линија, тим би са начином број воћака на тисуће помножио, а паметно расиоредане и засаћене воћке неби усјевом ништа шкодиле, властником би пако обилну корист пружале. 6. Да се сађење воћака крај путова и т. д. код нас што прпје произвести може, школа се има бринути, да у свом воћњаку одхрани што више разних врсти воћака, које би се у ту сврху поразделиле. 7. Искуством је доказано, да разне врсти воћака захтевају разне положаје и тло, с тога ће дотични учитељ код делења воћака међу општинаре ту околност на уму имати и особито на то пазити. 8. Ваљано нресађивање, обрезивање, чишћење и неговање