Školski list

188

животних радости, обрнна проти суровости и простоти и ускорава!ве нравности човечије. Све, и.то равч чуство лепоте, једноставности и хар моније, разбуђује естетична чуства. Дела леие уметности и лсиве б' љкс требало 6.1 да ресе школску собу; једноставна, лепа нпродна тема и иоезнја читанке ваља да раавесел^ују срце а све лепо и узвигаено у слободној ируроди божијој мора се ђаку у природописној настави уносити у свест. Све, гато му се не свиди и противно је љегову свиду , мора се отстранити. Све, пгго је лепо, зато је, да узвиси достојанств > човеково и с тога је у уском одногаају с иравношћу. Зато не сме учитељ ни његу ових чустава да пугати из вида. Весеље за иетину, сигурност, разговетност и ред јест инте.гектуа.гно чуство. 0 овом чуству пева Шилер у својој несми на весеље": „Са огњигата истине смегаи ое она истражитељу." Интелектуална дакле чуства свечана су за учине спознаје. Ирема томе унапређују се разумном, очигледном, бистром и уверљивом наставом, која особито захтева саморадиност ученикову. Настава пако, која није нигата друго до нредрицање и напаметно учење неразумљивих реченида и догма не може нигата друго да ускорује до зловољу, негодовање, неизвестност и замргаеност и с тога нанагаа гакоду дугаевном развићу. (Наставиће се.)

Народна настава се у новије доба знатпо подигла. Узрок томе лежи у бољој наставној методи, у савргаенијем образовању учител>а и у богатом гаколском Фонду разних држава. У иародним гаколама свију држава и територија је настава слободна, бесплатна и безконФесиона, тако да је свима нриступачна. Веронаука се не предаје у школи. Црква је одељена од државе; с тога нема дрква ни најмање контроле над народним школама, које стоје под државннм надзором. Органи.шција гаколства је у већини држава демократична. Народне школе раздељене су у школске диштрикте; сваки гаколски дигатрикат има гаколског саветника, кога бирају по ошитем праву гласања становници дигатрикта. Над разним геограФСким школским дигатриктима стоји срески школски суперинтепденат, ког такођер народ бира, а над свима народним гаколама у држави води надзор онет народом изабрани државни гаколски суперинтенденат. И учитељски се сталеж у новије доба знатно попраиио. Том су ноглавито доприпеле нормалне гаколе или учитељске семинарије, у којима се образују ваљани народни учитељи и учитељице. У Сједињеним Државама има око 250 нормалних школа, у којима раде 1500 нормалних учитеља. Наставни предмети у тим нормалним школама су иоглавито: слободни писмени састави, повесница, књижевност, земљопис, практичка педагогика, реторика, оспови геологије, ботаника, хемија, Физика, физиологија, аритметика, геометрија, цртање, музика и од чести и немачки и Француеки језик. Учитељи и учител.ице, који се образују у тим нормалним школама две-три годиие, добију пошто положе иснит диилому, на основу које се намештају као учитељи. Али у вишим варошким гаколама наме-